• بررسی تاثیر افشره زیره بر شدت نفخ پس از سزارین

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 686
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: یکی از مشکلات بیماران بعد از عمل جراحی نفخ می باشد. سزارین شایعترین عمل جراحی زنان می باشد و اغلب بیماران سزارین شده، نفخ بعد از عمل را تجربه می کنند. داروهای مختلفی جهت درمان نفخ بعد از عمل مورد استفاده قرار می گیرند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر افشره زیره بر شدت نفخ پس از سزارین در بیمارستان شهیدان مبینی شهر سبزوار در سال 1384 انجام شد.

    مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی، دوسوکور بود که در آن 124 زن سزارین شده ( 58 نفر گروه دارونما، 66 نفر گروه دارو) مورد مطالعه قرار گرفتند. دارو و دارونما بعد از قطع سرم، به میزان 3 دوز 40 قطرهای هر 20 دقیقه به زنانی که دچار نفخ بعد از عمل شده بودند، خورانده شد (نفخ بیمار با انجام دق، اندازه گیری دور شکم، صداهای روده، احساس بیمار و در نهایت تایید توسط متخصص داخلی مشخص شد) و با استفاده از(visual analog scale) vas میزان تأثیر افشره زیره بر شدت نفخ ارزیابی شد. در این مقیاس احساس بیمار با رنگ های مختلف نشان داده شد. روش های آماری پژوهش شامل کای دو، من ویتنی، تست دقیق فیشر، تی دانشجویی و رگرسیون رتبه ای بود.

    یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش و آزمون آماری من ویتنی میزان شدت نفخ در گروه دارو نسبت به گروه دارونما کاهش معنی داری در 20 دقیقه دوم 20 ,(p<0.003) دقیقه سوم 120 ,(p<0.001) دقیقه بعد از مداخله (p<0.001) نشان داد.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، این فرضیه که افشره زیره بر کاهش شدت نفخ پس از سزارین مؤثر است، مورد تأیید قرار گرفت .پیشنهاد می شود افشره زیره در نفخ بعد از سزارین و اعمال جراحی دیگر شکمی استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها