• بررسی میزان استفاده مدیران از شاخص های آماری در اداره امور بیمارستان های شهرستان کاشان در سال 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: یکی از مشکلات مدیریتی حوزه بهداشت و درمان، میزان استفاده مدیران بیمارستان ها از شاخص های آماری در تصمیم گیری هاست. افزایش روزافزون هزینه های مراقبت های بهداشتی  درمانی، بلااستفاده ماندن بخشی از ظرفیت تخت های بیمارستانی و عدم استفاده صحیح و منطقی از منابع موجود موجب کاهش کارایی بیمارستان ها گردیده است، لذا با توجه به نقش مهم شاخص های آماری در تصمیم گیری ها این پژوهش به منظور تعیین میزان استفاده مدیران از شاخص های آماری در اداره امور بیمارستان شهر کاشان در سال 1381 انجام پذیرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. شاخص های آماری قابل استفاده در اداره امور بیمارستان با توجه به شرح وظایف مدیر و وجود کمیته های بیمارستانی در 5 گروه طبقه بندی شدند. سپس پرسش نامه ای تنظیم و از طریق مصاحبه و با مراجعه حضوری به مدیران تکمیل گردید. چک لیستی نیز تنظیم و جهت کنترل پاسخ مدیران با مراجعه به واحد آمار و کارگزینی بیمارستان به روش مصاحبه و مشاهده تکمیل گردید. سپس با حذف موارد ضد و نقیض، داده های به دست آمده با آمار توصیفی ارایه گردید.

    یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که در مجموع میزان استفاده مدیران از کلیه شاخص های آماری به میزان 55 درصد بود. شاخص های اتاق عمل و زایمان با 64 درصد بیشترین استفاده و شاخص های میزان مرگ و میر با 47 درصد کمترین استفاده را داشتند.

    نتیجه گیری: میزان استفاده مدیران بیمارستان ها از شاخص های آماری در اداره امور بیمارستان مناسب نیست .بدیهی است هدف نهایی از اعمال مدیریت صحیح در بیمارستان، افزایش کارآیی و بهره وری و استفاده مناسب از منابع موجود می باشد، لذا مدیران با استفاده از شاخص های آماری می توانند به وضعیت موجود پی برده و با تعیین علل و عوامل تأثیرگذار، همواره در پی تغییر و اصلاح وضع موجود برآیند. به نظر می رسد استفاده از مدیران متخصص در رشته مدیریت بیمارستانی کاملاً ضروری است و لازم است مکانیزم هایی جهت نظارت بر کار مدیران وضع شود و میزان کارایی و موفقیت آنها به طور مداوم تحت ارزیابی قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها