• بررسی شاخص های اسپیرومتری، ige و ائوزینوفیلی در مبتلایان به آسم مراجعه کننده به کلینیک خصوصی و درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی کاشان

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 487
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: نظر به اهمیت شاخص های اسپیرومتری در مبتلایان به آسم و برخی مشکلات اجرایی آن و وجود برخی گزارشات مبنی بر کمک کننده بودن مقادیر ige و ائوزینوفیلی در برآورد وضعیت اسپیرومتری و به منظور تعیین شاخص های اسپیرومتری و ige و ائوزینوفیلی سرم مبتلایان به آسم، این تحقیق روی مبتلایان به آسم مراجعه کننده به کلینیک خصوصی و درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1381 انجام شد.

    مواد و روش ها: تحقیق با روش توصیفی در 154 بیمار انجام شد و از تمامی بیماران اسپیرومتری و نمونه های خون جهت تعیین ige توتال سرم و شمارش ائوزینوفیل ها به طور هم زمان گرفته شد. بیماران از نظر درصد ائوزینوفیل به دو گروه باائوزینوفیل 5 درصد و کمتر از آن و بیشتر از 5 درصد و نیز از نظر ige به دو گروه 150 u/ml ige  و کمتر از آن و ige بیشتر از 150 u/ml تقسیم شدند. مقادیر هر یک از شاخص های اسپیرومتری تعیین و میزان تفاوت آنها در گروه های مختلف با آماره t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق روی 154 بیمار شامل 76 مرد و 78 زن با میانگین سنی 16.8±34.6 سال انجام گرفت. بین شاخص های اسپیرومتری با وضعیت ige سرم ارتباط معنی داری وجود نداشت .(ns) میزان درصد fev1 در کسانی که ائوزینوفیلی 5 درصد و کمتر داشتند 21.6±73.8 و در کسانی که ائوزینوفیلی بیشتر از 5 درصد داشتند 19.4±62.9 بود (p<0.01). میزان اختلاف در سایر شاخص های اسپرومتری با وضعیت ائوزینوفیلی معنی دار نبود .(ns) میزان شاخص fef 25-75% (l/s) در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت  (ns)به تعبیر دیگر رابطه معکوسی بین شاخص های اسپیرومتری غیر از fef (l/s) با میزان ائوزینوفیلی وجود داشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: در بیماران مبتلا به آسم در سنین میانسالی، شاخص های اسپیرومتری رابطه ای با وضعیت  igeبیمار ندارد. رابطه ای معکوس بین شاخص های اسپیرومتری غیر از fef (l/s) وجود دارد. انجام تحقیقات بیشتر در موضوع فوق به ویژه با طراحی تشخیصی را پیشنهاد می نماییم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم