• بررسی تغییرات منیزیوم در سردرد میگرنی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 719
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سردردهای میگرنی یکی از مهم ترین شکایات بیماران محسوب می گردد. به طوری که 6-4 درصد مردان و 16-3 درصد زنان مبتلا به آن هستند. بررسی های به عمل آمده نشان داده است که در بیش از 50 درصد بیماران سطح سرمی منیزیوم در طی حمله کاهش می یابد و مصرف قرص های منیزیوم و تزریق وریدی سولفات منیزیوم در درمان حملات میگرن موثر بوده است. در این تحقیق سطح منیزیوم سرم در حملات میگرن و در بین حملات اندازه گیری می شود تا بتوان بر اساس آن اقدامات مقتضی و پیگیری های لازم را برای بیماران انجام داد.

    مواد روش ها: این بررسی به صورت تحلیلی و از نوع مقطعی در مبتلایان به میگرن مراجعه کننده به مطب و بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد. سطح سرمی منیزیوم این افراد در دو نوبت یکی در زمان سردرد میگرنی و دیگری در حالت عادی، اندازه گیری شد. پرسش نامه ای حاوی سن، جنس، استعمال سیگار، سابقه تروما و سابقه خانوادگی مثبت میگرن تهیه شد. از آزمون آماری paired t-test برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: این مطالعه بر روی 50 بیمار مبتلا به سردرد میگرنی انجام شد. 5 مورد (10 درصد) مرد و 45 مورد (90 درصد) زن بودند که بیشترین فراوانی در گروه سنی 45-30 سال با 68 درصد بود. 7 نفر (14 درصد) سابقه تروما، 5 نفر (10 درصد) سابقه مصرف سیگار، 44 نفر (88 درصد) سابقه استرس و 30 نفر (60 درصد) سابقه خانوادگی مثبت میگرن داشتند. 42 نفر (84 درصد) خانه دار بودند. میانگین سطح سرمی منیزیوم در زمان سردرد 1.7 و در غیر از زمان سردرد 2.1  میلی گرم در دسی لیتر بود و تفاوت معنی داری در سطح سرمی منیزیوم بین این دو حالت مشاهده شد (p=0.001). کلیه موارد فوق در محدوده نرمال بود.

    نتیجه گیری: سطح سرمی منیزیوم در حمله حاد میگرن کاهش می یابد که این ایده می تواند راه گشایی باشد که برای پیشگیری و درمان حمله حاد میگرن از ترکیبات یا داروهای حاوی منیزیوم استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها