• فراوانی حملات پانیک در بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان بقیه ا... 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 632
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: سردردهای میگرنی از شایعترین علل سردرد در انسان هستند که بر کیفیت زندگی و عملکرد بیمار تأثیر فراوان دارند. همراهی سردرد میگرنی با بیماری های روانپزشکی همچون افسردگی و اختلالات اضطرابی در مطالعات مختلف بررسی شده است. سردردها میگرنی از شایع ترین عللی می باشند که بر کیفیت زندگی و عملکرد بیماران تأثیر فراوان دارند. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی حملات پانیک در بیماران میگرنی مراجعه کننده به بیمارستان بقیه ا... الاعظم در سال 1383 بوده است.

    مواد و روش ها: مطالعه به صورت مقطعی بر روی 85 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب، که بر اساس معیارهای انجمن بین المللی به سردرد میگرنی مبتلا بودند، انجام شد. تشخیص حملات پانیک به روش مصاحبه و پرسشنامه بر اساس معیار تشخیص حملات پانیک (dsm-iv) توسط متخصص روانپزشک انجام می شد. برای آنالیز داده های عددی از آزمون t test و داده های اسمی از  chi-squareاستفاده شد.

    نتایج: از 85 بیمار، 23 نفر (27%) مرد و 62 نفر (73%) زن بودند. 41 نفر (48.2%) از بیماران میگرنی به حملات پانیک مبتلا بودند که 36 نفر (87.8%) از آنها زن بودند. 29 نفر (70.7%) از بیماران مبتلا به حملات پانیک متأهل بودند. 27 نفر (65.9%) از بیماران تحصیلات زیر دیپلم، 10 نفر (24.4%) دیپلم و تنها 4 نفر (9.8%) از مبتلایان بالاتر از دیپلم بودند (p<0.05).

    نتیجه گیری: فراوانی حملات پانیک در مبتلایان به سردردهای میگرنی از ارقام مورد انتظار بالاتر می باشد و با افزایش سطح تحصیلات از فراوانی آن کاسته می شود. مطالعات تحلیلی به منظور رابطه میگرن و حملات پانیک توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها