• مقایسه اثر بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی بر آپگار نوزادان متولد شده با سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 885
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: در مورد تأثیر بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی بر آپگار نوزادان در مطالعات مختلف اختلاف نظر وجود دارد. این پژوهش به منظور تعیین تأثیر بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی بر آپگار نوزادان متولد شده تحت سزارین در بیمارستان های شبیه خوانی و شهید بهشتی کاشان در سال 1381 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق به صورت کارآزمایی بالینی انجام گرفت. خانم های حامله کاندید سزارین انتخابی به صورت تصادفی در دو گروه تقسیم بندی شدند . 91 مادر در گروه با بیهوشی عمومی و 92 مادر در گروه بی حسی نخاعی قرار گرفتند. بیهوشی عمومی به وسیله نسدونال 5 mg/kg و ساکسینیل کولین 1.5 mg/kg و بی حسی نخاعی با 2ml لیدوکائین 5 درصد انجام گردید. سن مادر، علت سزارین، فواصل زمانی بین شروع عمل تا برش رحم و برش رحم تا خروج نوزاد و آپگار دقایق یک و پنج بررسی شد و تأثیر نوع بیهوشی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: در گروه بیهوشی عمومی 7 نفر و در گروه بی حسی نخاعی 2 مورد از مطالعه خارج شدند. تحقیق روی 174 نفر شامل 84 نفر در گروه بیهوشی عمومی و 90 نفر در گروه بیحسی نخاعی انجام گرفت. دو گروه از لحاظ سن مادر، علت سزارین، فواصل زمانی بین شروع عمل تا برش رحم و برش رحم تا خروج نوزاد و آپگار دقیقه پنجم مشابه بودند (n.s). آپگار دقیقه اول در گروه با بیهوشی عمومی 1.2±8.6 و در گروه بی حسی عمومی 1.12±9.1 بود (p<0.01).

    نتیجه گیری: تأثیر بی حسی نخاعی بر آپگار دقیقه اول نوزادان کمتر از بیهوشی عمومی می باشد. توصیه می شود تحقیقات دیگری جهت مطالعه تأثیر بی حسی اپیدورال در مقایسه با بیحسی اسپانیال و بیهوشی عمومی بر آپگار نوزادان انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم