• بررسی تأثیر کدیین خوراکی در پیشگیری از میزان سرفه بعد از جراحی کاتاراکت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 491
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به میزان بروز سرفه بعد از اعمال جراحی از جمله جراحی کاتاراکت و عوارض شناخته شده آن و براساس این تئوری که مصرف کدیین می تواند در کاهش میزان سرفه مؤثر باشد و به منظور تعیین تأثیر استفاده از کدیین در پیشگیری از میزان بروز سرفه، این تحقیق روی بیماران تحت عمل جراحی کاتاراکت بیمارستان فارابی اصفهان در سال 1379 انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دوسویه کور بوده که بر روی 150 بیمار در دو گروه 75 نفری انجام شد و نحوه القا و نگهداری بیهوشی در دو گروه یکسان بود. در گروه مورد یک ساعت قبل از عمل 30 میلی گرم کدیین فسفات و در گروه شاهد همین مقدار پلاسبو داده شد. بیماران همگی دارای کاتاراکت ناشی از افزایش سن و عمل جراحی همگی از نوع اکسترا بود. تعداد ضربان قلب و فشار خون سیستول و دیاستول بلافاصله 3 دقیقه بعد از لوله گذاری تراشه و بلافاصله 3 دقیقه بعد از خارج کردن لوله تراشه اندازه گیری و ثبت شد و تعداد سرفه بیماران بلافاصله بعد از اکستوبیشن و 3 دقیقه و 10 دقیقه بعد شمارش و ثبت شد و با آماره t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: در هر گروه 75 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. سن بیماران در دو گروه مشابه بود. در گروه دارونما 23 نفر (30.7 درصد ) و در گروه کدیین 19 نفر (25.3 درصد) دچار عارضه سرفه شدند .(n.s) میانگین (± انحراف معیار) تعداد سرفه در گروه دارونما 4.56±5.65 و در گروه کدیین برابر 8.65±9.05 بود .(n.s) میزان فشار خون دیاستول و سیستول قبل از لوله گذاری تراشه و 3 دقیقه بعد از لوله گذاری و 3 دقیقه بعد از خارج کردن لوله تراشه مشابه بود و اختلاف آنها به لحاظ آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: استفاده از کدیین خوراکی قادر به پیشگیری از بروز و تعداد سرفه بعد از عمل جراحی کاتاراکت نیست. با توجه به بروز این عارضه و تبعات آن انجام سایر تسهیلات برای پیشگیری از آن را توصیه می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها