• اثر آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین (gnrh agonist) بر سیکل های تحریک تخمک گذاری و در معرض خطر سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (ohss)

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 674
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، یک عارضه پاتروژنیک تهدیدکننده حیات در سیکل های تحریک تخمک گذاری می باشد. با توجه به عوارض تزریق hcg، وجود گزارش هایی مبنی بر موفقیت و بی خطر بودن آگونیست gnrh در کشورهای دیگر و عدم وجود گزارشی از تجربه آن در ایران، به منظور تعیین تأثیر آن در سیکل های تحریک تخمک گذاری در معرض خطر ohss، این تحقیقی در مراجعین به بیمارستان میرزا کوچک خان در سال 83 انجام شد. از آنجایی که تزریق  hcgنقش اصلی را در ایجاد سندرم مزبور دارد، در آن دسته از سیکل های تحریک تخمک گذاری که تعداد فولیکول ها و سطح استرادیول افزایش یافته است از تزریق hcg خودداری می شود. در این مطالعه از تزریق آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین جهت بلوغ نهایی اووسیت و تحریک اوولاسیون استفاده شده است تا به این وسیله هم از بروز ohss جلوگیری شود و هم مانع از کنسل شدن سیکل گردد.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی روی خانم های با سیکل تحریک تخمک گذاری به همراه iui و واجد شرایط انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مورد (دریافت کننده آگونیست (gnrh و گروه شاهد (عدم دریافت آن) تقسیم شدند. سطح پلاسمایی پروژسترون در روز 21 یا 23 سیکل قاعدگی در دو گروه اندازه گیری شد و پیگیری بیماران از نظر بروز تخمک گذاری، حاملگی و یا سندرم تحریک بیش از حد تخمدان انجام و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: از 70 بیمار واجد شرایط، 34 بیمار بررسی شدند. بیماران به لحاظ سن و سطح استرادیول مشابه بودند. میزان بروز تخمک گذاری در گروه مورد 50 و در گروه شاهد 47.1 درصد بود که از نظر آماری معنی دار نبود. هیچ موردی از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در دو گروه مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد تزریق آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین در سیکل دچار تحریک بیش از حد موجب موفقیت درمانی و جلوگیری از بروز ohss خواهد شد لذا استفاده از آن توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم