• بررسی تأثیر لیزر دیود بر میزان پسرفت عروق جدید مبتلایان به رتینوپاتی پرولیفراتیو پرخطر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 718
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به پسرفت عروق جدید مبتلایان به رتینوپاتی پرولیفراتیو پرخطر و عوارض شناخته شده آن و مشکلات استفاده از لیزر و گزارش مواردی از موقعیت لیزر دیود با طول موج 810 نانومتر و به منظور تعیین تاثیر آن این تحقیق انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی بر روی 386 چشم از 224 بیمار انجام گرفت. بیماران از نظر وجود عروق جدید روی عصب بینایی و یا سطح شبکیه بررسی شدند. چنانچه طبق معیار drs جزء گروه پرخطر بودند، طی 4-10 جلسه با متوسط فاصله یک هفته (5-10 روز) با لیزر دیود به میزان 1200 نقطه درمان می شدند. پس از آن معاینه مجدد و آنژیوگرافی فلور سینی انجام می شد و در صورت نیاز لیزر درمانی ادامه می یافت. بیماران پس از آن هر سه ماه یک بار پیگیری می شدند و تاثیر این نوع لیزر بر میزان پسرفت عروق جدید مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: از 386 چشم 210 مورد (54.4 درصد) به لیزر درمانی پاسخ داده و پسرفت کامل رگ های جدید دیده شد. در 31.3 درصد پسرفت عروق ناقص بود و یا تغییری دیده نشد و در 14.3 درصد عدم درمان وجود داشت (p<0.000).

    نتیجه گیری و توصیه ها: دیود لیزر با طول موج 810 نانومتر در پسرفت عروق جدید رتینوپاتی پرولیفراتیو دیابتی مؤثر و قابل مقایسه با لیزر کریپتون است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها