• استفاده از روش pcr در شناسایی گونه هاى مهم بیماری زای کاندیدائی در مبتلایان به کاندیدیازیس حاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 640
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: شناسائی سریع گونه های مهم بیماری زاى مخمرى از جنس کاندیدا در نمونه هاى مبتلایان به کاندیدیازیس حاد با انجام یک بار روش  pcrو ارزیابی شیوع آنها

    مواد و روش ها: ابتدا نمونه های استانداردى از گونه هاى مهم کاندیدائى (آلبیکنس، گلابراتا، تروپیکالیس و پاراپسیلوزیس) تهیه سپس dna آنها استخراج گردید. با استفاده از pcr و تک جفت پرایمر ویژه ژن chs1 قطعات متفاوتى تکثیر و به دست آمدند که هر یک نماینده ای از یک گونه کاندیدائی بودند. پس از استاندارد کردن روش، تمام مراحل آزمایشات براى نمونه هاى بالینی مبتلا به کاندیدیازیس حاد به اجرا در آمد.

    یافته ها: از بیماران مبتلاء به کاندید یازیس حاد 60 نمونه تهیه شد. بررسى هاى ژنوتایپى و فنوتایپی تایید نمود که 48 نمونه از آنها کاندیدا آلبیکنس، 4 نمونه کاندیدا تروپیکالیس، 2 نمونه کاندیدا پاراپسیلوزیس و 1 نمونه گلابراتا بودند. اما در مورد 5 نمونه باقیمانده که هیچ گونه باندى در روشpcr  نداشتند مطالعات فنوتایپى مشخص کرد که 3 نمونه آنها مربوط به کاندیدا کروزه اى و 2 مورد دیگر آن احتمالا نوع دیگرى از کاندیدا مثل دابلى نینسیس بودند .

    نتیجه گیری: در این مطالعه نشان داده شد که 83.3 درصد (55 از 60 نمونه) از نمونه های آلوده به عوامل کاندیدائی مذکور، قابل شناسائی با این روش هستند که 80 درصد آنها مربوط به کاندیدا آلبیکنس و مابقی مربوط به سه عامل مهم پاتوژن دیگر کاندیدائی است. با توجه به اهمیت تشخیص سریع و دقیق این عوامل توسط مراکز درمانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی، پیشنهاد می شود قبل از مصرف دارو، غربالگری اولیه برای شناسائی دقیق عوامل پاتوژن و شایع کاندیدائی مثل کاندیدا آلبیکنس را در بیماران مبتلا به کاندیدیازیس حاد را در اولویت قرار دهند، از روش سریع، دقیق و کم هزینه ارائه شده استفاده کنند و نمونه های احتمالا" بسیار کم باقیمانده را با همان روش های مرسوم فنوتایپی مورد آنالیز قرار دهند. ناگفته نماند که در صورتی که مطالعه جامع تری با نمونه های بیشتری انجام شود اهمیت این امر به طور شایسته تری نمایان می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم