• مقایسه تاثیر داروهای تتراسایکلین، اریترومایسین و پاویدون آیوداین 2.5% بر ملتحمه کره چشم نئوناتوروم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: "ملتحمه کره چشم نئوناتوروم" (on) به بروز علایم ورم ملتحمه در 28 روز اول زندگی نوزاد اتلاق می شود. مهمترین عوامل عفونت on نایسریا گنوره، کلامیدیا تراکوماتیس و استافیلوکوکوس اورئوس هستند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر سه داروی اریترومایسین، تتراسایکلین، قطره پاویدون آیوداین و قطره اشک مصنوعی در پیشگیری از بروز on بود.

    مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 321 نوزاد متولد شده طی بازه 6 ماهه در یک بیمارستان شهر تهران و بیمارستان شریعتی بندرعباس به روش تصادفی وارد مطالعه شدند. پس از گرفتن نمونه از ملتحمه، داروهای ایترومایسین، تتراسایکلین، اشک مصنوعی و قطره پاویدون آیوداین 2.5% در چشم راست استفاده و چشم مقابل به عنوان کنترل در نظر گرفته شد. پرسشنامه ای حاوی اطلاعات مادر و نوزاد هنگام تولد تکمیل شد. در صورت بروز علایم، انجام کشت ترشحات چشم بیمار صورت گرفت. داده ها با نرم افزار spss 13 و آزمون های t وابسته و مجذور کای آنالیز شد.

    یافته ها: 61 نوزاد (% 19) دچار علایم ورم ملتحمه شدند؛ در میان آنها، 14 مورد (22.9%) کشت مثبت داشتند. در گروه اریترومایسین، تتراسایکلین، اشک مصنوعی و پاویدون آیوداین به ترتیب 7.69، 11.58، 6.25 و 9.1% دچار علایم شدند. بین بروز علایم و نیز کشت میکروبی و نوع داروی استفاده شده به عنوان پروفیلاکسی رابطه معنی داری دیده نشد و نیز تفاوتی معنی دار در نوع زایمان و بروز علایم on وجود نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به معنی دار نبودن میزان بروز علامت در گروه های دریافت کننده پروفیلاکسی، استفاده روتین از پروفیلاکسی نمی تواند به صورت یک الزام مطرح گردد و خود موید نیاز به انجام مطالعات بیشتر دقیق در آینده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها