• اندازه گیری فشار اکسیژن ادرار به عنوان روش بررسی عملکرد زودهنگام کلیه در بیماران تحت جراحی قلب باز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 496
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: سالانه بیش از یک میلیون بیمار در سراسر دنیا با استفاده از بای پاس قلبی- ریوی، تحت عمل بای پس عروق کرونری قلب قرار می گیرند. کلیه، به ویژه قسمتی از توبول ضخیم قوس صعودی هنله در مدولا که از نظر متابولیکی فعال است، نسبت به هیپوکسی آسیب پذیر بوده و نارسایی حاد کلیه بعد از عمل جراحی قلب باز یکی از چالش های مهم در این بیماران است. تغییرات بیومارکرهای کلیوی در شناسایی آسیب های کلیه تاخیری هستند و قادر به شناسایی بلادرنگ (real time) آسیب کلیه نیستند. در این مطالعه اندازه گیری فشار اکسیژن ادرار (puo2) برای ارزیابی زودهنگام آسیب ایسکمیک کلیه مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: مطالعه هم گروهی روی 101 بیمار ارجاعی به یکی از بیمارستان های شهر تهران انجام شد. نمونه ادرار تازه بیماران برای سنجش puo2 و نمونه خون شریانی برای اندازه گیری فشار اکسیژن شریانی، قبل از شروع بای پس قلبی-ریوی و سپس هر 30 دقیقه به آزمایشگاه ارسال و نتایج ثبت شد. بعد از عمل جراحی ادرار 24 ساعته و پاکسازی کراتینین 24 ساعته، bun, cr بیمارا اندازه گیری و ثبت شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار spss 11 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: ارتباط بین کاهش puo2 و کاهش کلیرانس کراتینین معنی دار بود. جریان ادرار حین عمل و افزایش میزان کراتینین بعد از عمل ارتباط معنی دار نشان نداد.

    نتیجه گیری: اندازه گیری puo2 به عنوان روشی جهت بررسی بلادرنگ عملکرد کلیه حین عمل جراحی باز قلب قابل استفاده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها