• اثر پیش درمانی با نور آدرنالین و نقش گیرنده α1 آدرنرژیکی و کانال پتاسیمی وابسته به atp میتوکندریایی بر آنزیم های قلبی پلاسما در مدل "ایسکمی/پرفیوژن مجدد" قلب موش صحرایی بیهوش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 584
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: پیش درمانی با نورآدرنالین از طریق گیرنده های 1 آدرنرژیکی و کانال های پتاسیمی حساس به atp میتوکندریایی (mkatp) سبب کاهش انفارکتوس و آریتمی های ناشی از ایسکمی/پرفیوژن مجدد در قلب موش صحرایی می گردد. این مطالعه به بررسی اثر نورآدرنالین بر آنزیم های لاکتات دهیدروژناز (ldh) و کراتین کیناز (ckmb) mb- و نقش گیرنده های 1 آدرنژیکی و کانال های mkatp پرداخته است.

    روش ها: قلب همه موش های صحرایی بیهوش در معرض 25 دقیقه ایسکمی موضعی و 120 دقیقه پرفیوژن مجدد قرار گرفته و به شش گروه تقسیم شدند. به گروه کنترل (n=9)، قبل از ایسکمی، سالین تزریق شد. در گروه (ischemic preconditioning; n=9) ipc سه دوره کوتاه مدت ایسکمی/پروفیوژن مجدد قبل از ایسکمی ایجاد شد. در گروه سوم (n=9)، نورآدرنالین (2 μgrkg) قبل از ایسکمی به صورت وریدی تزریق شد. در گروه چهارم (n=6)، پرازوسین (آناگونیست گیرنده های 1 آدرنرژیک) قبل از نورآدرنالین و در گروه های پنجم و ششم -5 (n=6) هیدروکسی دکانوئیات 5-hd)، آنتاگونیست اختصاصی کانال های mkatp) آنتاگونیست اختصاصی کانال های و ششم دقیقه پرفیوژن مجدد قرار گرفته و به شش گروه تقسیم شدند. به گروه کنترل ی شرایط مطلوب تری نسبت) به ترتیب قبل و بعد از نورآدرنالین تزریق شد.

    یافته ها: ipc و نورآدرنالین سبب کاهش پلاسمایی آنزیم های ckmb, ldh شده و پرازوسین و 5-hd، این اثر نورآدرنالین را از بین بردند.

    نتیجه گیری: نورآدرنالین با تحریک گیرنده های 1 آدرنرژیک و باز کردن کانال های mkatp سبب کاهش آنزیم های پلاسمایی ckmb ,ldh آدرنرژیک می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها