• اثر برنامه پیاده روی بر چگالی استخوانی، ترکیب بدن و برخی از فاکتورهای خونی دختران چاق و لاغر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: پوکی استخوان معضل عمدهای برای زنان محسوب می شود که به سادگی بعد از آسیبی ناچیز باعث شکستگی های استخوانی می شود. در طولانی مدت، ورزش می تواند موجب کاهش خطر پوکی استخوان شود. هدف این مطالعه، بررسی اثر برنامه پیاده روی بر چگالی استخوانی دختران چاق و لاغر در پیشگیری از کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان بود.

    مواد و روش ها: 40 دانشجوی دختر چاق و لاغر غیرورزشکار دانشگاه گیلان که داوطلب شرکت در مطالعه بودند به روش تصادفی به 4 گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. اندازه گیری چگالی استخوانی (ران و ستون فقرات)، ترکیب بدن (وزن، توده چربی، درصد توده چربی، توده بدون چربی) و متغیرهای خونی (فسفر، کلسیم، استروژن سرم) قبل و بعد از مداخله انجام گرفت. گروه های آزمون برنامه تمرینی شامل 30 دقیقه پیاده روی با شدت 50 تا 75% ضربان قلب و 3 جلسه در هفته را به مدت 2 ماه انجام دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.

    یافته ها: چگالی استخوانی آزمودنی ها در هر دو گروه آزمون بعد از 2 ماه کمی افزایش یافت، اما این افزایش معنی دار نبود (p>0.05). همچنین، تغییر معنی داری در فاکتورهای خونی دختران جوان نسبت به مقدار پایه مشاهده نشد (p>0.05). اما، برنامه پیاده روی بر تمام اجزای ترکیب بدنی دختران چاق و لاغر اثر معنی داری داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: پیاده روی طولانی مدت با شدت زیاد، تاثیر مثبتب بر چگالی استخوان و عوامل موثر بر آن در دختران جوان دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها