• مقایسه کیفیت زندگی و عوارض بعد از روش های مختلف جراحی هرنی اینگونیال یک طرفه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 671
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: ترمیم هرنی اینگوینال یکی از شایعترین جراحی هاست. انتخاب روش عمل جراحی هنوز مورد بحث است. هدف از این مطالعه مقایسه کیفیت زندگی و عوارض پس از سه روش مختلف ترمیم بود.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مشاهده ای- مقطعی، 90 بیمار مبتلا به هرنی اینگوینال یکطرفه بستری در یکی از بیمارستان های شهر تهران از فروردین 1383 تا اسفند 1386 بررسی شدند. بیماران در سه گروه 30 نفره شامل هرنیورافی نسجی، هرنیوپلاستی لیختن اشتاین و هرنیوپلاستی پروپریتونئال با دستیابی خلفی (ریوز) مورد ارزیابی قرار گرفتند. کیفیت زندگی حداقل یکسال بعد از جراحی در این بیماران به  وسیله آزمون sf-36 بررسی شد. متغیرهای مهم عوارض بعد از اعمال جراحی مانند هماتوم، عفونت محل عمل، میزان درد یکسال بعد عمل، آتروفی بیضه، عود فتق، بی حسی کشاله ران نیز مطالعه شد.

    یافته ها: نمره کیفیت زندگی (سلامت فیزیکی و سلامت روانی) به طور معنی داری در روش هرنیورافی نسجی پایین تر از روش های لیختن اشتاین و ریوز بود. میزان درد یکسال بعد از عمل در گروه هرنیورافی نسجی و بی حسی ناحیه عمل در گروه لیختن اشتاین بیشتر از سایر گروه ها بود. عود بعد از عمل در ریوز دیده نشد، ولی در گروه لیختن اشتاین یک مورد و در گروه هرنیورافی نسجی 4 مورد مشاهده شد. عفونت محل عمل و هماتوم در گروه هرنیورافی نسجی بیشتر بود ولی اختلاف معنی داری نداشت. میزان رضایتمندی بیمار از عمل انجام شده در گروه هرنیورافی نسجی پایین تر از دو گروه دیگر بود.

    نتیجه گیری: روش هرنیورافی نسجی نسبت به روش های لیختن اشتاین و ریوز کیفیت زندگی پایین تر و عوارض بعدی بیشتری را باعث می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها