• تاثیر ویرس روبلا (سوش ra 27.3) بر میزان همانندسازی dna و تکثیر سلول های سرطان گلیوبلاستومای انسانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: هدف این مطالعه، بررسی اثر مستقیم ویروس روبلا (سوش ra27.3) در کاهش همانندسازی و در نتیجه، کاهش تقسیمات میتوزی سلول های تومور سرطان گلیوبلاستوم انسانی (a-127) بود.

    مواد و روش ها: ابتدا سلول هاای گلیوبلاستوم انسانی و رده سلول های hela در شرایط آزمایشگاهی و محیط dmem با 10% سرم آلبومین جنینی در غیاب ویروس به صورت فناناپذیری تکثیر یافتند. سپس بذر ویروسی تهیه و تیتر آن به روش میکروتیتر تعیین گردید. با تاثیر ویروس روبلا بر سلول های سرطانی گلیوبلاستوما، تغییرات تکثیر جمعیت سلولی در مقایسه با کنترل، به روش بررسی میزان استفاده از 5-برومو-2-دئوکسی اودیدین (به جای نوکلئوتید تیمیدین)، در ژنوم مورد سنجش قرار گرفت.

    یافته ها: در سلول های آلوده به ویروس روبلا، بعد از جذب ویروس و شروع همانندسازی به ترتیب طی زمان های 2، 4، 6، 8 و 10 ساعت، میزان جذب و مشارکت brdu معادل 0.25، 0.3، 0.45، 0.5 و 0.6 ثبت گردید. در مقایسه با نمونه کنترل سلولی (بدون آلودگی ویروسی)، کاهش جذب این ماده که شاخص کاهش همانندسازی است، در 6، 8 و 10 ساعت پس از آلودگی به ویروس، به ترتیب 0.05، 0.2 و 0.4 کاهش را آشکار می سازد.

    نتیجه گیری: ویروس روبلا توانایی بارزی در کاهش میزان همانندسازی و تکثیر سلول های سرطانی داشت، به صورتی که طی چند روز اولیه آلودگی، بدون تاثیرات لیز سلولی، به تدریج میزان همانندسازی و در نتیجه تکثیر و تقسیم سلولی را کاهش می دهد؛ لذا می توان از این ویروس به صورت تزریق مستقیم در بافت سرطانی با یه ثورت سیستماتیک و تزریق عمومی در کاهش میزان تکثیر سلول های سرطانی بهره گرفت. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها