• تاثیر تمرینات کوتاه مدت هوازی بر میزان آنتی ژنیسیتی و فعالیت فاکتورهای فیبرینولیتیک در زنان یائسه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 496
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: با توجه به نقش ورزش بر سیستم هموستاتیک، در این مطالعه، اثر تمرینات هوازی کوتاه مدت بر فاکتورهای انعقادی و فیبرینولیتیک و فاکتورهای آنتروپومتریک در زنان یائسه بررسی شد.

    مواد و روش ها: 20 زن یائسه سالم غیرورزشکار، در دامنه سنی 55-48 سال که سابقه هیچگونه بیماری نداشتند به طور تصادفی در دو گروه تقسیم شدند. افراد گروه آزمون، 3 بار در هفته و به مدت 10 جلسه، هر بار 35 دقیقه با دوچرخه ثابت به ورزش پرداختند. افراد گروه کنترل، در این مدت هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام ندادند، تغییرات آنتروپومتریک، قلبی-عملکردی و پاسخ سیستم فیبرینولیتیک به تمرین در گروه آزمون قبل از آغاز برنامه و پس از 10 جلسه تمرین و در گروه کنترل، قبل و بعد از مدت زمان مشابه ارزیابی شدند.

    یافته ها: قبل از شروع مطالعه، هیچ تفاوت معنی داری میان دو گروه از لحاظ متغیرهای آنتروپومتریک و خونی مشاهده نشد. پس از گذشت طول مدت مطالعه، وزن و bmi در هیچ کدام از گروه ها تغییر معنی داری نشان نداد، ولی درصد "چربی زیرجلدی" و "توده بدنی" در گروه آزمون به ترتیب کاهش (p=0.050) و افزایش (p=0.014) معنی دار نشان داد. در افراد گروه آزمون، تعداد ضربان قلب استراحت (p=0.0001)، فشارخون سیستولی (p=0.004)، فشارخون دیاستولی (p=0.006)، میزان آنتی ژن (p=0.0001) pai و فعالیت (p=0.004) pal کاهش معنی داری یافت. میزان آنتی ژن (p=0.02) tpt و فعالیت (p=0.002) tpa در گروه آزمون، افزایش معنی داری نشان داد.

    نتیجه گیری: تمرینات منظم و مستمر هوازی، به دلیل افزایش فعالیت سیستم فیبرینولیز در زنان یائسه آثار مناسبی در جهت پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها