• تحلیل بقای بیماران مبتلا به سرطان معده و عوامل مربوط به آن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 705
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با توجه به روند رو به رشد میزان ابتلا به سرطان معده در ایران و تغییرات الگوی ظهور از مناطق دیستال معده به پروگزیمال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان معده طی چند دهه اخیر رو به افزایش بوده است. سرطان معده دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر دنیا شناخته شده است. تغییر روش زندگی و عادت غذایی نیز در الگوی بیماری مؤثر است. در این مطالعه ضمن بررسی همه گیرشناختی، نحوه ی توزیع بیماری و عوامل تأثیرگذار (پروگنوستیک) در مرگ و میر و نیز طول عمر بیماران آدنوکارسینوم معده که در سال های 1375 لغایت 1382 به بیمارستان شهید فیاض بخش تهران مراجعه کرده اند، تحت بررسی قرار می گیرد.

    مواد و روش کار: طی سال های 1375 لغایت 1382، تعداد یکصد بیمار مراجعه کننده با تشخیص قطعی سرطان معده در بیمارستان شهید فیاض بخش تهران به صورت آینده نگر تاریخی تحت بررسی و آنالیز قرار گرفتند. اثر متغیرهای فردی مانند سن و جنس و متغیرهای مرحله ی بیماری، محل درگیری، نوع درمان، هیستولوژی بیماری، وجود متاستاز کبدی بر طول عمر بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کاپلان-مایر، مدل مخاطرات متناسب کاکس و برآوردگر برسلو استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارspss13  و سطح معنی داری α=0.05 استفاده شد.

    یافته ها: 73 درصد از بیماران مرد و بقیه (26 درصد) زن بودند و میانگین سن در بیماران مرد 63.3 سال و در زنان61.7  سال بود. در 31 درصد از موارد، تومورها در منطقه ی کاردیا تظاهر کرده اند و در 20 درصد موارد در ناحیه ی آنتر بوده است. در مجموع بیش از نیمی از موارد تومورها در منطقه ی پروگزیمال معده گزارش شده است. متاستاز به کبد در 25 درصد و انتشار به پریتونال در 13 درصد از موارد گزارش شده است. تنها 9 بیمار در مرحله ی ابتدایی مراجعه نموده و 54 درصد بیماران در مرحله ی با گسترش موضعی و 37 درصد در مرحله ی متاستاتیک بوده اند. گزارش های پاتولوژیک در 32 درصد موارد نوع روده ای بوده و در 45 درصد موارد نوع منتشره گزارش شده بود. بین جنس و هیستولوژی بیماران ارتباط معنی داری پیدا نشد (p=0.167). نتیجه گیری: بیشتر بیماران در مرحله ی با گسترش موضعی یا متاستاتیک داده شده اند. به نظر می رسد یکی از دلایل میزان بقاء پایین اینگونه بیماران، مشاوره ی پزشکی دیرهنگام و تاخیر در تشخیص باشد. لذا انجام آزمایشات دوره ای، بکارگیری تبلیغات رسانه ای برای آموزش همگانی درباره ی تشخیص و علایم خطر اولیه بیماری لازم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها