• بررسی اثر استرس غیر کنترل شده در مادر باردار بر اندازه تیموس جنین در موش صحرایی بزرگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 975
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: استرس کلمه ای با مفهوم گسترده است که می توان آن را هر عاملی دانست که ثبات محیط بدن را بهم می زند. تحقیقات قبلی اثر استرس دوران بارداری را بر بروز بیماری هائی مانند دیابت به اثبات رسانده است. آنچه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است ارتباط استرس دوران بارداری بر اندازه تیموس جنین می باشد.

    موارد و روش ها: در این مطالعه از موش های بزرگ آزمایشگاهی ساده نژاد ویستار با میانگین وزنی 250-300 g استفاده شد. گروه کنترل (7 موش ماده)، گروه استرس سر و صدا 7) (s1) موش ماده)، گروه استرس ممانعت از حرکت 7) (s2) موش ماده) در نظر گرفته شدند. گروه های استرس پس از بارداری تحت استرس (به مدت 15 روز، هر روز بمدت 15 دقیقه) قرار گرفتند. موش های مادر روز 19 بارداری بیهوش و جنین ها از بدن مادر با جراحی خارج و جهت فیکس شدن در محلول بوئن قرار گرفتند. پس از طی مراحل پردازش بافتی، برش هایی به ضخامت 5 میکرون تهیه و سپس با استفاده از رنگ آمیزی هماتوکسیلین ائوزین رنگ آمیزی شد. نتایج با کمک نرم افزار موتیک  (motic)در موش های کنترل و آزمایش بررسی شد. یافته ها: جنین ها از نظر وزن، طول سری دمی و طول و عرض و مساحت غده تیموس بررسی شدند. وزن و طول در جنین های هر دو گروه آزمایش s2, s1 نسبت به جنین های گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان نداد. ولی کمیت های مربوط به اندازه غده تیموس در جنین های گروه استرس کاهش معنی داری نسبت به جنین های گروه کنترل نشان داد.

    نتیجه گیری: با اینکه استرس غیر کنترل شده از نوع خفیف تغییرات ماکروسکویی را بر وزن و طول جنین ایجاد نمی کند ولی کاهش سایز غده تیموس می تواند دلیل محکمی باشد بر تأثیر پذیری جنین از استرس های دوران بارداری، که با توجه به اینکه بیشتر رشد و نمو این غده در دوران قبل از تولد رخ می دهد و با توجه به اهمیت این غده به عنوان بخشی از سیستم ایمنی در دوران کودکی اختلال در رشد این غده ممکن است مشکلات فراوانی را در فرد ایجاد کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها