• اثرات تمرین های منظم ورزشی و بی تمرینی بر پاسخ اندوتلیالی و غیراندوتلیالی عروق پوست موش های دیابتی شده با استرپتوزوسین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 446
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: اختلال در نقش های تعدیلی اندوتلیوم و عضلات صاف، احتمالا فاکتورهای شروع کننده اختلالات عروقی در دیابت هستند. در این مطالعه، اثرات تمرینات ورزشی و بی تمرینی بر اتساع وابسته و غیروابسته به اندوتلیال در عروق پوست موش های دیابتی و سالم و همچنین اثر آن بر مسیر ال-آرژنین/نیتریک اکساید مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش ها: 50 موش صحرایی نر نژاد ویستار (10±220 گرم) با استرپتوزوسن (60 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) دیابتی شده و به مدت 10 هفته، تحت برنامه ورزشی با نوار گردان قرار گرفتند. برای بررسی اثرات بی تمرینی، گروهی از این حیوانات، به مدت 8 هفته بعد از اجرای برنامه تمرینی، بی تمرین شدند. برای اندازه گیری جریان خون پوست از تکنیک لیزر داپلر استفاده شد. از استیل کولین، سدیم نیتروپروساید، ال-آرژنین و l-nna برای بررسی اثرات استفاده شد.

    یافته ها: ورزش باعث تقویت اثر گشادکنندگی عروق استیل کولین در موش های دیابتی شده گردید و بی تمرینی و l-nna این اثر را حذف کرد. ورزش اثری روی گشادکنندگی عروقی سدیم نیتروپروساید نداشت ولی بی تمرینی اثر آن را کاهش داد. تزریق موضعی ال-آرژنین باعث افزایش جریان خون پوست در تمام گروه های آزمایش شد و این اثر به طور معنی داری در گروه دیابتی ورزیده بیشتر از سایر گروه های آزمایشی بود.

    نتیجه گیری: ورزش منظم احتمالا با تقویت مسیر بیوسنتز ال-آرژنین/نیتریک اکساید، باعث پیشگیری یا بهبود اختلالات عروقی وابسته به اندوتلیال در دیابت می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها