• دخالت نیتریک اکساید موجود در ناحیه تگمنتوم شکمی بر کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های بزرگ آزمایشگاهی حساس شده به مورفین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 469
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: در این تحقیق، تاثیر پیش ساز تولید نیتریک اکساید (ال-آرژنین) و مهارگر سنتز نیتریک اکساید (l- name) بر کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های بزرگ آزمایشگاهی نر حساس شده به مورفین بررسی گردید.

    روش بررسی: در یک مطالعه اولیه اثر تجویز دوزهای مختلف مورفین در القاء ترجیح مکان شرطی شده در حیوانات سالم بررسی شد تا دوز غیر موثر مورفین شناخته شود. همچنین، با تجویز منقطع مورفین (5 mg/kg)، در سه روز پیاپی و به دنبال آن پنج روز بدون دارو، در حیوانات حساسیت به مورفین القاء شد به نحوی که تجویز دوز غیرموثر مورفین در این حیوانات باعث بروز ترجیح مکان شرطی شده چشم گیری گردید. ال-آرژین و یا l-name در روزهای تزریق مورفین (5 mg/kg) و یا در روز تست به داخل ناحیه تگمنتوم شکمی حیوانات تزریق می شدند تا اثر آنها بر کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده در این حیوانات مشخص شود.

    یافته ها: نتایج نشان دادند که تجویز مورفین (10, 7.5, 5, 2.5, 1, 0.5 mg/kg) در حیوانات سالم باعث بروز ترجیح مکان شرطی شده گردید. تجویز منقطع مورفین (5 mg/kg) سبب بروز حساسیت به مورفین در حیوانات شد. تجویز ال-آرژینین (0.3, 0.1, 0.01 μg/rat) قبل از تجویز مورفین در روزهای القاء ترجیح مکان شرطی شده و یا در روز تست اثری بر کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده در موش های حساس به مورفین نداشت. تجویز (0.3, 0.1, 0.01 μg/rat) l-name قبل از تجویز مورفین در روزهای القاء ترجیح مکانی شده نیز اثری را از خود نشان نداد  در حالیکه باعث مهار بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های حساس به مورفین گردید.

    نتیجه گیری: بنظر می رسد که نیتریک اکساید نقش مهمی را در کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های بزرگ آزمایشگاهی نر حساس شده به مورفین بازی نمی کند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها