• مقایسه کیفیت زندگی بیماران شریان کرونری پس از درمان جراحی بای پس و مداخله از راه پوست

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 481
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: بیماری شریان کرونری (cad) نخستین علت مرگ در کشورهای توسعه یافته و ایران به شمار می آید. درمان این بیماری به سه روش دارویی، مداخله غیرجراحی شریان کرونر از راه پوست (pci) و جراحی بایپس شریان کرونری  (cabs)انجام می گیرد. در انتخاب شیوه درمان علاوه بر تصمیم پزشک، نظر بیمار بسیار حایز اهمیت و مزیت روش های درمانی مورد سئوال است. این مطالعه با هدف تعیین مزیت دو روش درمانی pci, cabs از نظر کیفیت زندگی در دوران پس از عمل انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در مطالعه ای توصیفی- تحلیلی، 190 بیمار مبتلا به cad تحت درمان با یکی از روش های جراحی عروق کرونر و آنژیوپلاستی با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف از لیست بیماران یکی از بیمارستان های شهر تهران انتخاب شدند. سپس، طی مصاحبه ای ساختارمند، پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی ناتینگهام تکمیل شد. داده ها با آزمون آماری  tمستقل و مجذور کای با استفاده از نرم افزار spss11 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: در بیماران تحت درمان با cabs، میانگین نمره کیفیت زندگی 3.255±18.56 و در گروه تحت درمان با  22.67±2.691 pci بود. آزمون آماری t مستقل، اختلاف معنی داری بین این دو شیوه نشان داد(p<0.05) . کیفیت زندگی در بیماران تحت درمان با cabs مطلوب تر از گروه تحت درمان با pci بود.

    نتیجه گیری: هر چند روش درمانی cabs برای بیماران دشوارتر و پرهزینه تر است، اما کیفیت زندگی آنان را ارتقا می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها