• اثر عصاره الکلی زعفران (crocus sativus) بر کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های بزرگ آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 686
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مطالعات قبلی بر تاثیر عصاره آبی زعفران در اثرات سرخوشی آور و حرکتی مورفین در موش های کوچک آزمایشگاهی نر و ماده تاکید دارند. هدف از در تحقیق حاضر، بررسى اثر عصاره الکلی کلاله زعفران (crocus sativus) بر کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های بزرگ آزمایشگاهی مى باشد.

    روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه تجربی مداخله ای است که بر روی 84 سر موش بزرگ آزمایشگاهی نر که بطور مساوی در 18 گروه تقسیم شدند (6 سر در هر گروه) انجام شده است. در یک آزمایش ابتدائی، مقادیر متفاوت مورفین (10, 7.5, 5, 2.5, 1, 0.5 mg/kg) و یا عصاره (100 ,50 ,10 mg/kg) به حیوانات تزریق شد تا مشخص شود که آیا مورفین و یا عصاره گیاه توانائی القاء ترجیح مکان شرطی شده را در این دستگاه دارند؟ در بخش دوم آزمایش ها، عصاره در حین و یا بعد از القاء ترجیح مکان شرطی شده توسط مورفین به حیوانات تزریق شد و سپس ترجیح مکان شرطی شده در حیوانات تست شد. برای آنالیز آماری از آزمون آنالیز-واریانس یک طرفه استفاده شد.

    یافته ها: آزمایش ها نشان داد که تجویز مورفین (10, 7.5, 5, 2.5, 1, 0.5 mg/kg) باعث افزایش زمان سپری شده در قسمت دریافت مورفین گردید (ترجیح مکان شرطی شده). این افزایش در گروه دریافت کننده دوز (10 mg/kg) مورفین کاملاً معنی دارد بود. تجویز عصاره در دوزهای (100, 50, 10 mg/kg) نسبت به گروه سالین باعث بروز ترجیح مکان شرطی شده، نگردید. تجویز عصاره گیاه مذکور با دوزهای فوق قبل از تجویز مورفین (10 mg/kg)، سبب کاهش معنی دار زمان سپری شده در قسمت دریافت دارو در دوزهای 100, 50 mg/kg گردید. این کاهش در واقع بصورت تنفر مکانی دیده شد. هم چنین تجویز عصاره به حیواناتی که در روزهای القاء شرطی شدن، مورفین با دوز (10 mg/kg) دریافت کرده بودند سبب کاهش بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین گردید که این کاهش در دوزهای 100, 50 mg/kg عصاره، معنی دار بود.

    نتیجه گیری: از این آزمایش ها استنباط می شود که عصاره الکلی زعفران سبب تضعیف کسب و بیان ترجیح مکان شرطی شده ناشی از مورفین در موش های بزرگ آزمایشگاهی می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم