• تاثیر ویتامین e و ایبوپروفن بر مقدار، مدت و فاصله بین دو خونریزی در افراد مبتلا به دیسمنوره اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 445
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: در این مطالعه مقدار، مدت و فاصله بین دو خونریزی در زمان قاعدگی در صورت مصرف ایبوپروفن به عنوان دارویی موثر و شناخته شده با ویتامین e به عنوان داروی پیشنهادی در این زمینه مقایسه شد.

    مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی است که ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و چک لیست بود. 75 دانشجوی دختر 22-18 ساله که مبتلا به دیسمنوره اولیه بوده و شرایط لازم برای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. 40 نفر گروه اول، ویتامین e به مقدار 500 واحد (دو عدد قرص 400 و 100 واحدی) دو روز قبل از شروع قاعدگی و طی 24 ساعت اول خونریزی (جمعا به مدت سه روز) و 35 نفر گروه دوم، طی 24 ساعت اول خونریزی قاعدگی هر 8 ساعت، یک عدد ایبوپروفن 400 میلی گرمی استفاده نمودند. در نهایت، هر گروه به مدت 4 ماه به روش متقاطع، مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: ویتامین e و ایبوپروفن، مقدار خونریزی را نسبت به قبل از درمان کاهش دادند (p<0.05). در مقایسه تاثیر دو دارو در کاهش میزان خونریزی بعد از درمان، رابطه معنی دار آماری به دست نیامد.

    نتیجه گیری: با توجه به این که ویتامین e همانند ایبوپروفن در کاهش شدت خونریزی مبتلایان به دیسمنوره اولیه موثر است و مصرف ویتامین e عارضه جانبی ندارد ولی با مصرف ایبوپروفن عوارض گوارشی و خستگی مشاهده می شود، ویتامین e می تواند جایگزین مناسبی برای ایبوپروفن در درمان دیسمنوره اولیه باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها