• حساسیت و ویژگی معاینه فیزیکی و دستگاه غده یاب لامسه ای در تشخیص توده های سینه در مقایسه با سونوگرافی به عنوان آزمون معیار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 425
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: در این مطالعه، عملکرد دستگاه غده یاب لامسه ای با معاینات فیزیکی سینه توسط جراح متخصص مورد مقایسه قرار گرفت و از سونوگرافی نیز به عنوان آزمون استاندارد استفاده شد.

    مواد و روش ها: از میان بیماران مشکوک به توده سینه 55 نفر انتخاب شدند. ابتدا معاینه فیزیکی سینه با دست جراح انجام گرفت، سپس معاینه به کمک دستگاه انجام و نتایج در پرسش نامه ها ثبت شد.

    یافته ها: شاخص های محاسبه شده بیانگر برتری نسبی تشخیص دستگاه غده یاب لامسه ای نسبت به روش معاینه فیزیکی است. هر چند در تمامی گروه های سنی دقت دستگاه نسبت به معاینه فیزیکی از نظر عددی بیشتر بود، اما این برتری و اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود (p>0.05).

    نتیجه گیری: ساخت و توسعه ابزارهای شبیه ساز حس لامسه کمک موثری به تشخیص زودتر توده های مشکوک می کند. در واقع، بیماران با استفاده از این دستگاه ها می توانند به راحتی و در زمان مناسب و دلخواه خود را توسط ماما، پرستار یا پزشک همگن (خانم)، مورد معاینه قرار دهند و در صورت ضرورت، به پزشک متخصص یا روش های تصویربرداری پیشرفته تر مراجعه کنند. در این صورت، به ویژه بانوانی که برای رجوع به پزشک مرد احساس راحتی نمی کنند، می توانند خود را به طور مرتب مورد معاینه قرار دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها