• بررسی تاثیر عصاره هندوانه ابوجهل (citrullus colocynthis) بر پیشگیری و درمان دیابت القاء شده به وسیله استرپتوزوتوسین (stz) در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 802
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: هدف از این مطالعه بررسی عصاره بخش های مختلف میوه هندوانه ابوجهل روی غلظت گلوکز و سیستم آنتی اکسیدانی به منظور بررسی تاثیر آن در پیشگیری و درمان عوارض دیابت در موش های دیابتی شده با کمک استرپتوزوتوسین بود.

    روش بررسی: گلوکز خون، گلوتاتیون، کاتالاز، سوپراکسیددیسموتاز و مالون در آلدهید در بافت های طحال، کبد و کلیه و به همراه کاهش وزن در شش گروه از موش ها .i] کنترل، ii. کنترل دیابت، iii. پیش درمان با عصاره پوسته (200mg/kg)، سپس تزریق iv ,stz. پیش درمان با عصاره پوسته و مغز (200mg/kg)، و سپس تزریق v ,stz. درمان شده با عصاره پوسته vi ,(200mg/kg) .درمان شده با عصاره پوسته و مغز [(200mg/kg) اندازه گیری شد.

    یافته ها: افزایش قندخون در موش های دیابتی نسبت به موش های کنترل دیده شد (به ترتیب 105.5±10.21, 209.6±12.36 mg/dl) که بعد از درمان با عصاره هندوانه ابوجهل (پوسته، پوسته و مغز) غلظت گلوکز به ترتیب 16.2 و 22.48% کاهش یافت. میزان gsh و فعالیت sod در حیوانات دیابتی 21 روز پس از تجویز stz به طور معنی داری کمتر از حیوانات کنترل بود اما، میزان mda افزایش یافته بود. عصاره هندوانه ابوجهل موجب کاهش معنی دار گلوکز خون و غلظت mda و افزایش میزان gsh و فعالیت sod در بافت های مورد بررسی گردید. همچنین تجویز عصاره پوسته و پوسته و مغز یک هفته قبل  از دیابتی نمودن (تیمار حیوانات با stz) موجب کاهش 16.8% و 25% در ابتلا به دیابت در اثر آلودگی با stz گردید.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان دهنده تاثیر مصرف خوراکی عصاره هندوانه ابوجهل روی کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت و کاهش قندخون است و احتمالا به عنوان یک عامل مناسب جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها