• بررسى مقایسه اى تأثیر تخلیه خون جفت از بندناف و تزریق اکسى توسین داخل ورید نافى بر طول مرحله سوم زایمان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 443
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسى و مقایسه تأثیر تخلیه خون جفت از بندناف و تزریق اکسى توسین داخل ورید نافى بر طول مرحله سوم زایمان.

    مواد و روش ها: در این پژوهش که یک مطالعه نیمه تجربى است، جمعاً 180 زن که زایمان طبیعى داشتند بطور تصادفى در سه گروه (60 نفری) شاهد، تخلیه و اکسى توسین قرار گرفتند. گروه شاهد مراقبت هاى معمول در اتاق زایمان را دریافت داشتند، در مورد گروه تخلیه علاوه بر مراقبت هاى معمول پس از تولد کامل نوزاد، بندناف توسط پژوهشگر باز و خون جفت تخلیه گردید. در گروه اکسى توسین علاوه بر مراقبت هاى معمول پس از تولد کامل نوزاد، 10 واحد اکسى توسین رقیق شده در 10 میلى لیتر سرم فیزیولوژیک بداخل ورید بند ناف تزریق گشت. به منظور مقایسه گروه ها از نرم افزار spss و آزمون هاى آنالیز واریانس و اختلاف میانگین دو جامعه (آزمون (t و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.

    یافته ها: بین میانگین طول مرحله سوم زایمان در گروه تخلیه و شاهد اختلاف معنى دارى وجود نداشت. مقایسه میانگین طول مرحله سوم زایمان در گروه اکسى توسین و شاهد نشانگر وجود اختلاف آمارى معنى دار بود و مقایسه میانگین طول مرحله سوم زایمان در گروه اکسى توسین و تخلیه نیز اختلاف آمارى معنى دار را نشان مى داد.

    نتیجه گیری: روش تخلیه خون جفت از بندناف بر طول مرحله سوم زایمان تأثیر نداشته ولی روش تزریق اکسى توسین داخل ورید نافى بر طول مرحله سوم زایمان مؤثر بوده است و آن را کوتاه می کند. این روش یک روش بى خطر است که سبب جدا شدن و خروج جفت مى گردد و می تواند جهت پیشگیرى از خارج سازى دستى جفت در برخى زنان مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم