• اثر دریافت اسکوربیک اسید بر میزان متابولیت های نیتریک اکساید و فشارخون سیستولی بدنبال مواجهه با سرب در موش بزرگ آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 368
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مواجهه مداوم با سطوح پائین سرب باعث افزایش فشارخون در انسان و نمونه های حیوانی می گردد. فشارخون ناشی از سرب تا حدودی با افزایش تولید رادیکال های آزاد و عوامل اکسیدان نظیر ros و کاهش نیتریک اکساید (no) در دسترس ارتباط دارد. در این مطالعه تأثیر دریافت اسکوربیک اسید (ویتامین (c را بعنوان یک آنتی اکسیدان بر میزان متابولیت های نیتریک اکساید و فشارخون سیستولی بدنبال مواجهه با سرب بررسی کردیم.

    مواد و روش ها: موش های صحرائی نر نژاد wistar با وزن تقریبی 250-200 گرم در چهار گروه کنترل، گروه مصرف کننده استات سرب ppm) در آب آشامیدنی)، گروه مصرف کننده استات سرب 100 ppm) در آب آشامیدنی) بعلاوه اسکوربیک اسید (یک گرم در لیتر آب آشامیدنی) و گروه مصرف کننده اسکوربیک اسید (یک گرم در لیتر آب آشامیدنی) تقسیم بندی شدند. اندازه گیری فشارخون سیستولی با استفاده از دستگاه اسفیگمومانومتر pe300 از ناحیه دم حیوان انجام گرفت. اندازه گیری میزان نیتریک اکساید سرم بصورت غیر مستقیم و از طریق اندازه گیری متابولیت های پایدار آن یعنی نیترات و نیتریت کل  (nox)به روش اسپکتروفوتومتری و با استفاده از واکنش گریس  (griess)انجام گرفت.

    یافته ها: پس از دوازده هفته مصرف استات سرب بطور معنی داری فشارخون سیستولی را نسبت به گروه کنترل افزایش داد. دریافت اسکوربیک اسید مانع از افزایش فشارخون سیستولی بدنبال مواجهه با سرب گردید بطوریکه اختلاف معنی داری نسبت به گروه کنترل وجود نداشت. میزان nox سرم در گروه مصرف کننده استات سرب کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد، در حالیکه در گروه هایی که علاوه بر استات سرب اسکوربیک اسید نیز دریافت کرده بودند اختلاف معنی داری در میزانnox  سرم نسبت به گروه کنترل مشاهده نشد.

    نتیجه گیرى: نتایج این مطالعه نشان می دهد که دریافت اسکوربیک اسید می تواند با مکانیسم جلوگیری از کاهش میزان nox سرم مانع از افزایش فشارخون ناشی از سرب گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها