• بررسی اثر عصاره گیاه شقایق (papaver rhoeas) بر تحمل نسبت به اثرات ضددردی مورفین در موش های کوچک آزمایشگاهی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 476
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مطالعات قبلی نشان دادن اند که عصاره آبی الکلی گیاه شقایق (papaver rhoeas) بر وابستگی و حساسیت ناشی از مورفین در موش های کوچک آزمایشگاهی نر موثر است.

    روش بررسی: در این تحقیق اثر عصاره آبی-الکلی گیاه شقایق بر تحمل اثرات ضددردی مورفین و مداخله عصاره شقایق در این امر در موش های کوچک آزمایشگاهی نر بررسی شد.

    یافته ها: آزمایش ها نشان داد که تجویز حاد مورفین 10, 5, 2, 1 mg/kg)) باعث بی دردی وابسته به دوز در حیوانات گردید. این افزایش در گروه دریافت کننده دوز (10, 5 mg/kg) مورفین کاملا معنی دار بود. تجویز عصاره (100, 50, 25 mg/kg) نسبت به گروه سالین هیچ گونه تغییری در میزان بی دردی حیوانات ایجاد نکرد. تجویز مورفین 50 mg/kg)، دوبار در روز) برای سه روز پیاپی سبب القاء تحمل به مورفین در این حیوانات شد، به نحوی که تجویز دوز موثر مورفین (10mg/kg) در این حیوانات نتوانست باعث افزایش القای بی درد شود. تجویز عصاره (50 ,100 mg/kg) قبل از تجویز مورفین (50mg/kg) در روزهای القای تحمل، سبب کاهش معنی دار تحمل به مورفین گردید.

    نتیجه گیری: از این آزمایش ها استنباط می شود که عصاره گیاه شقایق سبب کاهش تحمل نسبت به اثرات بی دردی مورفین در موش ها می شود که این امر ممکن است در انسان نیز صادق باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها