• بررسی تاثیر عصاره سنجد در بیماران مبتلا به استوارتریت زانو: یک مطالعه بالینی مداخله ای تصادفی شده دوسوکور با کنترل پلاسبو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 559
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: هدف از انجام این مطالعه مقایسه کردن تاثیر قرص عصاره سنجد و استامینوفن و پلاسبو بیماران مبتلا به استوآرتریت زانو می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تصادفی شده دوسوکور کنترلی با پلاسبو، ما 120 بیمار استوارتریتی زانو با درد متوسط تا شدید، بدون بیماری همزمان (جور شده از نظر body mags index(kellgren-lawrence grade,  را به مدت 7 هفته تحت درمان برنامه ریزی شده با عصاره سنجد، استامینوفن و پلاسبو قرار دادیم. دوره درمان شامل 7 هفته درمان با داروهای موردنطر بعد از 2 هفته دوره washout بود. در ابتدای شروع درمان، 40 بیمار عصاره سنجد، 40 بیمار استامینوفن و 40 بیمار پلاسبو دریافت کردند. دوز درمانی برای همه گروه ها شامل دو قرص بود. ناپروکسن در طول درمان به عنوان درمان اختیاری در صورت درد شدید (rescue) بکار برده شد. پاسخ درمانی با اندکس های استاندارد (visual analog scale of pain (vas), lequesne's pain function index (lpfi) visual and global assessment of efficacy and tolerability by patient and physician) سنجیده شد.

    یافته ها: 115 بیمار تا انتهای مطالعه (7 هفته) پیگیری شدند. از این میان 38 نفر عصاره سنجد، 37 نفر استامینوفن و 40 نفر پلاسبو دریافت کردند. در گروه های درمانی عصاره سنجد، استامینوفن و پلاسبو، میانگین±انحراف معیار در lpfi score به ترتیب از 2.6±9.3 به 3.1±6.7، از 2.8±10.4 به 2.9±8.6 و از 2.9±9.4 به 2.9±8.3 کاهش پیدا کرد (p<0.001).  در global assessment of efficacy and tolerability by patient and physician، بهبود از وضعیت پایه در گروه عصاره سنجد بهتر از گروه های درمانی استامینوفن و پلاسبو بود(p<0.001) . در بین گروه های درمانی هیچ اختلاف آماری و بالینی از نظر عوار ض جانبی و تحمل بیمار به دارو دیده نشد.

    بحث: این مطالعه نشان داد که عصاره سنجد به عنوان یک درمان جدید گیاهی، در درمان استوآرتریت زانو کارآیی بهتری از استامینوفن و پلاسبو دارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها