• سندرم کمپارتمان شکم (تجربه بالینی با 11 مورد بیماری)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 1093
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: توجه به این موضوع که افزایش فشار داخل شکم بیش از فشار شریانچه های انتهایی باعث کاهش پیشرونده خون رسانی به بافت ها، ایسکمی روده ها، کلیه ها و ارگان های داخل حفره شکم و زیر صفاقی می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

    روش بررسی: از سال 1378 لغایت 1385، در بین 3415 بیمار پذیرش شده در واحد اورژانس جراحی بیمارستان های الزهرا (س) و  عیسی بن مریم (ع) اصفهان 11 بیمار مبتلا به سندرم کمپارتمان شکم تشخیص داده شدند و تحت درمان قرار گرفتند. بیماران با فشار داخل شکم 26 تا 35 سانتیمتر آب در صورتی که علائم کلینیکی شامل کاهش شدید بازده ادراری، هیپوکسی و تاکی کاردی داشتند، جهت کاهش فشار داخل شکم لاپاراتومی شدند و بیماران با فشار داخل شکمی 36 سانتیمتر آب و بالاتر به طور اورژانس تحت عمل باز کردن شکم جهت کاهش فشار داخل شکم قرار گرفتند.

    یافته ها: 11 بیمار شامل 7 مرد و 4 زن که جوانترین بیمار هجده ساله و مسن ترین هشتاد و شش ساله بود. مرگ و میر بیماران 64% بود که بیشترین مرگ در کسانی بود که زمان استقرار سندرم طولانی و عمل جراحی جهت کاهش فشار داخل شکم به موقع انجام نشده بود. بیشترین احتمال ابتلا به این سندرم آسیب های شدید شکم و احیاء سریع و تهاجمی آب و الکترولیت و سپسیس بود.

    نتیجه گیری: برای تشخیص و نجات این بیماران، آگاهی پزشکان، مخصوصا جراحان از این سندرم و شک به این پدیده در بیماران مستعد از اهمیت زیادی برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها