• بررسى رابطه سطح فریتین سرم با انسداد عروق کرونر قلب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 353
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مطالعات اپیدمیولوژیک نشانگر رابطه میان افزایش ذخایر آهن بدن و بیمارى هاى عروق کرونر قلب مى باشد. اعتقاد بر این است که التهاب و اکسیداسیون ldl مکانیسم هاى مهمى هستند که در فرآیند پیچیده و پاتولوژیک آترواسکلروز نقش ایفا مى نمایند. آهن به عنوان کاتالیزور سبب تسهیل تولید رادیکال های آزاد مى شود که این عوامل سبب افزایش پراکسیداسیون چربى ها بویژه  ldlمى شوند. تعیین سطح فریتین پلاسما یک روش تشخیصى مناسب جهت ارزیابى تعادل آهن در بدن مى باشد. هدف از این بررسى تعیین ارتباط بین سطح فریتین سرم با شدت و وسعت تنگی عروق کرونر قلب مى باشد.

    روش بررسى: در این مطالعه توصیفى-مقطعى که از فروردین ماه لغایت تیر ماه 1387 در بیمارستان هاى شهید چمران و سینا اصفهان انجام شد، تعداد 169 بیمار شامل 139 (82.2 درصد) مرد و 30 (17.8 درصد) زن طى یک نمونه بردارى تصادفى از مراجعین متوالى که تحت آنژیوگرافى عروق کرونر قرار داشتند، بررسى شدند.

    یافته ها: مقایسه عدد (gensini score) g.s نشان داد که ارتباط معنى دار آمارى بین میزان فریتین خون و شدت و وسعت آترواسکلروز در مردان وجود دارد (p=0.04). همچنین بین سابقه ابتلاء به دیابت، قند خون ناشتاى بیش از 140 میلى گرم در دسى لیتر، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و سابقه کشیدن سیگار با g.s اختلاف معنادار آمارى مشاهد شد (p<0.05). اما بین شدت و وسعت آترواسکلروز و سطح فریتین در بیماران با ریسک فاکتورهاى بزرگ از قبیل افزایش فشار خون، هیپرکلسترولمى، هیپر ترى گلیسریدمى، سابقه فامیلى بیمارى هاى قلبى- عروقى و افزایش bmi هیچ رابطه معنى دارى وجود نداشت (p>0.05).

    نتیجه گیرى: نتایج این مطالعه تایید کننده رابطه قوى بین سطح فریتین سرم با شدت و وسعت آترواسکلروز کرونر در بیماران مى باشد. بنابراین بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه مى توان میزان فریتین را به عنوان یک اندکس مقایسه اى قابل بحث در بیماران مبتلا به آترواسکلروز عروق کرونر بویژه مردان مطرح نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم