• بررسی میزان اریتم و ملانین در ضایعات مزمن پوستی ناشى از سولفور موستارد و مقایسه آن با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 747
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: مقایسه میزان اریتم و ملانین پوست در جانبازان شیمیایى با سابقه تماس با سولفورموستارد و افراد سالم، به منظور دستیابى به یک معیار عینى (objective) جهت تشخیص و درمان عوارض جلدى بیماران مواجهه یافته با سولفورموستارد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعى تحلیلى جامعه مورد بررسى شامل چهار گروه (گروه اول: بیماران شیمیایى با ضایعه پوستى (87 نفر)، گروه دوم: بیماران شیمیایى بدون ضایعه پوستى (71 نفر)، گروه سوم: بیماران غیر شیمیایى که از خارش و خشکى پوست شاکى هستند (77 نفر) و گروه چهارم: 74 نفر از افراد سالم) بود. مقادیر اریتم و ملانین پوست در نواحى کف هر دو دست، پشت هر دو دست، پیشانى و ناحیه سوپرا استرنال، به وسیله ردیاب mexameter mx18 طبق دستورالعمل دستگاه، اندازه گیرى و ثبت شدند و با استفاده از آزمون هاى kruskal wallis, t, anova, mann-whitney و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: در گروه اول، مقادیر اریتم پشت دست چپ، اریتم سوپرا استرنال و اریتم کف دست راست به صورت معنى دارى از گروه دوم پایین تر بود. همچنین در گروه اول مقادیر اریتم سوپرا استرنال و اریتم کف هر دو دست به صورت معنى دارى از گروه 3 پایین تر بود و مقادیر ملانین پشت هر دو دست و ملانین پیشانى به صورت معنى دارى از گروه چهارم بالاتر بود. گروه هاى 2 و 3 در هیچ یک از معیارهاى اندازه گیری شده با هم اختلاف معنى دارى نداشتند. در گروه 2 مقادیر اریتم و ملانین پشت هر دو دست و ملانین پیشانى به صورت معنى دارى از گروه 4 بیشتر بود. در گروه 3 مقادیر اریتم و ملانین پشت هر دو دست، ملانین پیشانى و ملانین سوپرا استرنال به صورت معنى دارى از گروه 4 بیشتر بود. در گروه هاى مورد مطالعه با افزایش سن، میزان ملانین سوپرا استرنال به صورت معنى دارى کاهش مى یافت. در گروه 2 و 3 با افزایش سن میزان ملانین سوپرا استرنال و اریتم کف هر دو دست به صورت معنى دارى افزایش می یافت.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه در حال حاضر نمى توان یک معیار عینى (objective) قطعى جهت تعیین ارتباط علائم پوستى بیمار با سابقه مواجهه با سولفورموستارد تعریف کرد. در نواحى مورد بررسى، مواجهه با خردل موجب افزایش مقادیر مورد اندازه گیرى شده است که این افزایش نسبت به افراد نرمال (گروه 4) معنى دار است ولى نسبت به افراد غیر شیمیایى (گروه 3) معنى دار نمى باشد. در مجموع انجام مطالعات بیشترى با در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار مانند شغل مورد نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم