• بررسى ارتباط درد نواحى پشت و کتف ها با وضعیت انحناها و قدرت عضلات ستون فقرات

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 689
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: درد ناحیه پشت یکی از بیماری هاى شایع در جوامع مختلف است که عوامل گوناگونى مانند، سن، جنس، وزن تنه، قد، شغل، وضعیت فعالیت روزانه بر آن تاثیر دارند. چون تغییرات زاویه قوس ناحیه پشت و قدرت عضلات نگهدارنده آن مى تواند سبب ایجاد استرس و درد در ستون فقرات پشتى و کتف ها شوند. هدف این مقاله بررسى ارتباط درد نواحى پشت و کتف ها با وضعیت انحناها و قدرت عضلات ستون فقرات آن نواحى در گروه هاى مورد بررسى است.

    روش بررسى: مطالعه حاضر، مطالعه اى تحلیلى مقطعى است که طى یک سال در 3 مرکز درمانى فیزیوتراپى شهر تهران از طریق نمونه گیرى سرشمارى بر روى کلیه مراجعه کنندگان به آن مراکز (1560 نفر) انجام گرفته است. افرادی که با شکایت در نواحى پشت و کتف ها مراجعه کرده بودند بعنوان گروه مورد (509 نفر) و افرادی که براى سایر درمان ها مراجعه کرده و شکایتى از نواحى پشت و کتف ها نداشتند و از نظر سن، قد، و وزن مشابه گروه مورد بودند بعنوان گروه شاهد (951 نفر) در نظر گرفته شدند. براى گردآورى اطلاعات از وسائلى مانند خط کش قابل انعطاف، شیب سنج، شاقول، مقایسه قرینگی شانه ها، انجام تست عضلات نواحى پشت و کتف ها، و پرسشنامه اى 10 سوالى استفاده شد. اطلاعات بعد از بدست آمدن دسته بندى شده و از طریق روش هاى آمار تحلیلى، مورد آنالیز قرار گرفت.

    یافته ها: از 1560 فرد مورد بررسى، میزان 68.8% (1073) را زنان و 31.2% (487) را مردان تشکیل مى دادند. فاکتورهاى سن، قد، و وزن در گروه هاى مورد بررسى تفاوت آمارى معنى دارى را نشان ندادند (p<0.05). اما فاکتورهاى قوس ناحیه پشتى (افزایش از حد طبیعى) با (p=0.03)، اسکولیوز (p=0.04)، افتادگی شانه و کتف ها (p=0.04)، برنامه ورزشى منظم (p=0.05)، و قدرت عضلات پاراورتبرال و کتف و شانه ها (p=0.03)، تفاوت معنى دارى داشتند. از نظر فراوانى، گروه هاى مورد و شاهد بترتیب 86.9% و 8.9% قوس ناحیه پشتى، 21.2% و 3.4% اسکولیوز، 34.3% و 9.6% افتادگی شانه و 23.7% و 5.12% نیز انحراف طرفی کتف ها را داشتند .

    نتیجه گیرى: بین درد نواحى پشت و کتف ها با وضعیت انحناها و قدرت عضلات ستون فقرات ارتباط معنى دارى وجود دارد. براى جلوگیرى از ایجاد این وضعیت ها انجام آموزش هاى عمومی و اقدامات خود مراقبتى (مخصوصاً برای خانم ها و افراد جوان) ضرورى بنظر مى رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها