• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 485
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: زایمان یکی از دردناک ترین تجارب زنان و کاهش درد آن از اهداف مهم مراقبت های مامایی است. در صورتی که این درد تسکین نیابد ممکن است منجر به اثرات سوء بر مادر و نوزاد گردد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر ماساژ یخ در نقطه هوکو بر شدت درد زایمان زنان نخست زای مراجعه کننده به بیمارستان هاجر شهرکرد بود.

    مواد و روش کار: این کار آزمایی بالینی از آبان 85 تا دی ماه 86 بر روی 60 خانم باردار نخست زا در بیمارسان هاجر شهرکرد انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد و نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه لمس کیسه شن (شاهد) و ماساژ یخ (مورد) تقسیم شدند. قبل از هرگونه، مداخله شدت درد پایه ابتدای فاز فعال با استفاده از مقیاس سنجش درد (vas) در دیلاتاسیون 4 سانتی متر در هر دو گروه اندازه گیری شد. در گروه مورد قطعات خرد شده یخ در کیسه حوله ای پیچیده شده و با حرکت جنبشی در نقطه هوکو طی سه انقباض ماساژ داده شد. برای گروه شاهد فقط لمس ناحیه هوکو با کیسه شن انجام شد. بعد از انجام مداخله شدت درد زایمان مجدداً در دیلاتاسیون 4، 6، 8 و 10 سانتی متر سرویکس در هر دو گروه اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و کای اسکوئر، مان ویتنی و تی زوج تجزیه و تحلیل شد و p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: یافته ها نشان داد که بعد از انجام مداخله، میانگین شدت درد فاز فعال زایمان در گروه مورد به طور چشمگیری کمتر از گروه کنترل بود (p<0.001) همچنین میانگین طول مدت فاز فعال زایمان نیز در گروه مداخله کوتاهتر از گروه کنترل بود (p<0.05) ولی میانگین شدت درد قبل و بعد از مداخله در گروه مورد، تنها در دیلاتاسیون های 4، 6 و 8 سانتی متر معنی دار بود. (p<0.001)

    نتیجه گیری: با توجه به اثرات مثبت ماساژ یخ در تسکین درد مرحله اول زایمان و با عنایت به ماهیت غیر تهاجمی و ایمن بودن و سهولت انجام، این روش را به عنوان یک تکنیک ارزشمند در تسکین درد زایمان پیشنهاد می کنیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها