• بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 531
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اینترنت خود ابزاری بی ضرر است اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن، خطر اعتیاد به اینترنت را به دنبال دارد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت می باشد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی در ابتدا تعداد 375 نفر (189 نفر دختر و 186 نفر پسر) از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 86 تا 1387 به صورت نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از آزمون اعتیاد به اینترنت iat) یانگ، 1998) دانشجویان به دو گروه کاربران معتاد به اینترنت و کاربران عادی تقسیم شدند، سپس برای مقایسه سلامت عمومی این دو گروه از آزمون سلامت عمومی ghq-28) گلدبرگ، 1987) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون t با نرم افزار کامپیوتری spss 13 انجام شد و p<0.01 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه سلامت عمومی کاربران معتاد به اینترنت (خصوصا در زیر مقیاس های اضطراب و افسردگی) نسبت به کاربران عادی در معرض خطر بیشتری بود (p<0.01). اما کاربران معتاد به اینترنت و کاربران عادی از نظر جسمانی در وضعیت یکسانی قرار داشتند و اختلال در کارکردهای اجتماعی دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری: اثر اینترنت بر میزان افسردگی و اضطراب چه در زمینه افزایش و چه کاهش آن بستگی شدید به نوع استفاده و زمان اختصاص داده شده به آن دارد لذا باید در زمینه استفاده مناسب از اینترنت فرهنگ سازی و آموزش صحیح در سطح خانواده و جامعه انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها