• مقایسه رادیوگرافی دیجیتال با معمولی در ارزیابی تحلیل افقی استخوان آلوئول

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 825
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: رادیوگرافی به عنوان یک وسیله کمکی ارزشمند در تشخیص بیماری های پریودنتال، تعیین پیش آگهی بیماری و ارزیابی نتیجه درمان مطرح می باشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه رادیوگرافی دیجیتال با معمولی در ارزیابی تحلیل افقی استخوان آلوئول و مقایسه این دو روش با روش جراحی بود.

    مواد و روش کار: در این مطالعه تشخیصی که در سال 1386 در دانشکده دندانپزشکی زاهدان انجام شد، تعداد 48 رادیوگرافی از 104 دندان مبتلا به بیماری پریودنتال و دارای تحلیل افقی استخوان آلوئول به روش دیجیتال و معمولی به دست آمد. عمق ضایعه داخل استخوانی (تحلیل افقی استخوان آلوئول) در روش دیجیتال با استفاده از آنالیز خطی رادیوویزیوگرافی (rvg) و در روش معمولی با کولیس محاسبه شد. همچنین در حین جراحی پریودنتال فاصله خطی cej تا کرست استخوان آلوئول توسط پروب مدرج اندازه گیری شد. اندازه های rvg (دیجیتال) و معمولی با اندازه های به دست آمده حین جراحی با استفاده از آزمون t زوجی مقایسه شدند و p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها: رادیوگرافی دیجیتال اندازه تحلیل افقی را نزدیک به بر آورد حین جراحی نشان داد. فاصله cej تا کرست استخوان آلوئول در رادیوگرافی دیجیتال برابر 3.53±1.47 میلیمتر، در جراحی 3.56±1.58 میلیمتر و در روش معمولی 2.9±1.47 بود که اختلاف رادیوگرافی دیجیتال با برآورد حین جراحی از نظر آماری معنی دار نبود (p=0.42). ولی میانگین تحلیل افقی استخوان آلوئول به روش معمولی و جراحی اختلاف معنی داری داشتند (p=0.0001).

    نتیجه گیری: رادیوگرافی دیجیتال میزان از دست رفتن استخوان را با استفاده از مرجع cej نزدیک به اندازه به دست آمده از استاندارد طلایی (برآورد حین جراحی) گزارش می نماید و تفاوت معنی داری با آن ندارد. بنابراین به نظر می رسد استفاده از رادیوگرافی دیجیتال در ارزیابی تحلیل افقی استخوان آلوئول مناسب تر از رادیوگرافی معمولی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها