• کاربرد پوسته تخم مرغ به عنوان جاذب طبیعی در حذف رنگ راکتیو قرمز 123 از فاضلاب سنتتیک نساجی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 708
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: رنگ یکی از مهمترین آلاینده های موجود در فاضلاب صنایع نساجی و رنگرزی است. این مطالعه با هدف بررسی امکان استفاده از پوسته تخم مرغ به عنوان یک جاذب در حذف رنگ راکتیو قرمز 123 از فاضلاب سنتتیک انجام شد.

    مواد و روش کار: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که به صورت تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی در آزمایشگاه شیمی محیط دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) انجام گرفت. پوسته تخم مرغ به عنوان جاذب مورد نظر در شرایط آزمایشگاه c)°(20-25 آماده سازی شد. جاذب با استفاده از آسیاب برقی خرد و با الک های استاندارد astm دانه بندی گردید. اندازه موثر d60, (d10) به ترتیب 3 و 5.1 میلی متر و ضریب یکنواختی (uc) جاذب مورد استفاده 1.7 بود. مطالعه بر روی فاضلاب سنتتیک حاوی غلظت های رنگ 25 و 50 میلی گرم در لیتر انجام گرفت.

    یافته ها: میزان جذب رنگ راکتیو قرمز 123 بر روی پوسته تخم مرغ تابعی از جرم جاذب مورد استفاده بود و با افزایش جرم جاذب از 1 گرم به 5 گرم در 100 میلی لیتر راندمان جذب رنگ از 48 به 80.7 درصد افزایش یافت. بیشترین میزان جذب رنگ در 60 دقیقه اول اتفاق افتاد. بررسی تاثیر درجه حرارت نشان داد که با افزایش دما تا c°45 میزان جذب رنگ افزایش می یابد. تغییرات ph محیط از محدوده اسیدی به قلیایی (8-5) باعث افزایش راندمان جذب رنگ از 30 به 48 درصد شد. ایزوترم جذب رنگ مطالعه شده منطبق بر ایزوترم لانگمیر (r2=0.90) و حداکثر ظرفیت جاذب 1.26mg/g بود.

    نتیجه گیری: با توجه بهph  قلیایی و دمای بالای اغلب فاضلابهای نساجی و رنگرزی و کارآیی مطلوب پوسته تخم مرغ به عنوان جاذب در ph قلیایی و محدوده دمایی c°45 می توان نتیجه گیری کرد که این جاذب طبیعی می تواند در تصفیه چنین فاضلاب هایی کاربرد داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها