• بررسی ارتباط آناتومیک بین ریشه های دندان عقل تحتانی و کانال مندیبولار در رادیوگرافی پانورامیک و سی تی اسکن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 459
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: به دنبال کشیدن دندانهای عقل فک پایین، آسیب به عصب آلوئولار تحتانی سومین شکایت شایع بیماران بعد از عفونت و التهاب استخوان می باشد. شایع ترین دلیل این آسیب، نزدیکی ریشه های دندان مذکور به کانال مندیبل است. بنابراین تهیه نماهای رادیوگرافی قبل از انجام جراحی می تواند کمک شایانی در تشخیص تعداد و موقعیت قرارگیری ریشه های دندان مولر سوم و شاخه های کانال مندیبولار بنماید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی دقت دو روش پانورامیک و سی- تی اسکن در نشان دادن ارتباط دندان مولر سوم فک پایین با کانال مندیبولار می باشد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1386 در شهر شیراز انجام شد تعداد 165 رادیوگرافی پانورامیک برای بررسی وجود علایم نزدیکی کانال مندیبل و ریشه دندان عقل ارزیابی شدند. سپس 9 بیمار (5 زن و 4 مرد)که در نمای پانورامیک ایشان حداقل در یکی از دندان های عقل نهفته بیش از یک ریسک فاکتور تبیین شده برای نزدیکی با کانال مندیبل و احتمال صدمه به عصب آلوئولار تحتانی وجود داشت شناسایی شده از آنها سی تی اسکن به عمل آمد.

    یافته ها: نمای پانورامیک 18 دندان مورد مطالعه، 11 مورد darkening ریشه، 11 مورد انقطاع دیواره کانال، 6 مورد deflection ریشه و 4 مورد نیز divergence کانال مندیبل را نشان دادند. در نمای سی- تی اسکن این افراد، ارتباط کانال مندیبل و ریشه دندان عقل در 12 مورد (66.6 درصد) دیده شد. دندان هایی که ریشه آنها با کانال مندیبولار درگیر بود بیشتر در گروه زنان، در سمت چپ و مزیوانگولار بودند و بیشتر کانال ها در سمت لینگوال اپکس ریشه ها قرار داشتند.

    نتیجه گیری: با توجه به دقت ناکافی نمای پانورامیک در تشخیص ارتباط بین ریشه های دندان مولر سوم و کانال مندیبولر پیشنهاد می شود دندانپزشکان قبل از جراحی از نمای پیشرفته تر ی مثل سی - تی اسکن یا توموگرافی در تعیین این ارتباطات استفاده نمایند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها