• مقایسه اثر ضداضطرابی عصاره هیدروالکلی گل بابونه در موش های سوری نر و ماده بالغ در حضور و فقدان غدد جنسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برای عصاره گل بابونه اثرات تسکینی و ضد اضطرابی مطرح شده است. همچنین نشان داده شده این داروی گیاهی دارای ترکیبات فیتواستروژنی است. با توجه به نقش متفاوت هورمون های جنسی در پدیده های مختلف فیزیولوژیک از جمله اضطراب، به نظر می رسد این دارو در جنس نر و ماده متفاوت عمل نماید. لذا در این تحقیق خاصیت ضد اضطرابی بابونه در حضور و فقدان غدد جنسی در دو جنس مورد مقایسه قرار گرفت.

    مواد و روش کار: در این مطالعه آزمایشگاهی که در سال 1385 در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد از 112 موش سوری نر و ماده بالغ نژاد nmri در 16 گروه 7تایی شامل: دست نخورده، شاهد (شم)، فاقد غدد جنسی و دریافت کننده دوزهای مختلف عصاره هیدروالکلی گل بابونه (10 ،30 ،50 میلی گرم بر کیلوگرم) استفاده شد. ماز به علاوه مرتفع برای ارزیابی اضطراب و فعالیت حرکتی کلیه گروه ها مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه anova، آزمون t و توکی برای مقایسه میانگین ها به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و سطح معنی داریp<0.05  در نظر گرفته شد.

    یافته ها: عصاره گل بابونه در دوزهای 10 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش اضطراب در موش های نر دست نخورده (p<0.05) و فاقد غدد جنسی شد (p<0.05) در حالی که در هیچ دوزی تأثیری بر میزان اضطراب در موش های ماده دست نخورده و فاقد غدد جنسی نداشت. حذف غدد جنسی باعث افزایش اضطراب در موشهای نر نسبت به گروه شاهد شد (p<0.05). حذف غدد جنسی در موشهای ماده نسبت به گروه شاهد تأثیری بر میزان اضطراب نداشت. عصاره بابونه در دوزهای مختلف بر فعالیت حرکتی موشهای نر اثری نداشت و در موش های ماده فقط در دوز 50mg/kg باعث کاهش فعالیت حرکتی شد. (p<0.05)

    نتیجه گیری: به نظر می رسد اثر ضد اضطرابی بابونه وابسته به جنس بوده و احتمالا ترکیبات فیتواستروژنی موجود در بابونه مسئول این اختلاف اثر در جنس نر و ماده می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها