• بررسی اثرات آلودگی صوتی بر روی سیستم شنوایی کارگران شاغل در یکی از صنایع فلزی اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 577
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: مواجهه با صدا و افت شنوایی ناشی از آن یکی از معضلات اساسی در صنایع، به خصوص صنایع فلزی است. این تحقیق به منظور بررسی میزان آلودگی صوتی در محیط کار و عوامل مستعد کننده افت شنوایی در یکی از صنایع اراک انجام شد .

    مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در سال 1383 انجام گرفت تعداد 764 نفر از کارکنان واحدهای مختلف یکی از شرکت های صنایع فلزی اراک مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه گیری و ارزشیابی صدا در واحدهای مختلف کارخانه بر اساس استانداردهای کمیته ملی بهداشت حرفه ای ایران برگرفته از acgih آمریکا و نیز ansi آمریکا با استفاده از صدا سنج مجهز به آنالیزور مدلcacella  در شبکه a انجام شد و نیز ارزیابی شنوائی شاغلین بر طبق استاندارد iso85 با استفاده از یک دستگاه ادیومتر welltone مدل 980902070 انجام گرفت و پس از جمع آوری داده ها، آنالیز آماری توسط نرم افزار آماری spss (نسخه 11.5) انجام شد. از آمار توصیفی و تحلیلی شامل میانگین، نسبت و آزمونهای آنالیز واریانس و t-test استفاده گردید و p<0.05 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها: نتایج اندازه گیری تراز فشار صوت در کارگاه های مختلف شرکت نشان داد که از 1191 ایستگاهی که در آنها تراز فشار صوت اندازه گیری شد در 18 درصد ایستگاه ها (224 ایستگاه) صدا بیش از حد مجاز 85 db(a) بود و در 82 درصد ( 967 ایستگاه) تراز فشار صوت در ناحیه احتیاط (65<spl<85) قرار داشت. در کارگاه هوای فشرده، در تمام ایستگاهها، صدا بیش از حد مجاز بود. همچنین نتایج ادیومتری نشان داد که بیشترین افت شنوایی در بین شاغلین ورق کاری، مونتاژ کاری و جوشکاری (به ترتیب 10%، 8.1%، 7.3%) و بیشترین افت شنوایی در محدوده سنی 50-41 سال و با سابقه کاری 30-21 بود. با توجه به آنالیز آماری داده های بدست آمده، رابطه معنی داری بین میزان افت شنوایی و متغیرهای شدت صدا، سن، سابقه کار و تعداد روزهای کاری هفته وجود دارد (p<0.05).

    نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که در برخی از واحدهای کاری این کارخانه آلودگی صوتی و افت شنوائی ناشی از آن از شیوع بالایی برخوردار است که نیازمند اقدامات فوری جهت کنترل صدا و فراهم کردن حفاظت بیشتر کارگران در معرض صدا می باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها