• مقایسه الگوی خونریزی و لکه بینی رحمی در مصرف کنندگان تیبولون و هورمون درمانی کلاسیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 401
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هورمون های استروئیدی در درمان عوارض یائسگی نقش مهمی دارند و امروزه ترکیبات جدیدی با اثرات حفاظتی بر روی اندومتر پیشنهاد می شوند. هدف از انجام این پژوهش مقایسه میزان خونریزی و لکه بینی ناشی از مصرف تیبولون و هورمون درمانی کلاسیک بود.

    مواد و روش کار: این کارآزمایی بالینی بر روی 150 زن یائسه در سه گروه درمانی انجام گرفت. هر گروه به مدت شش ماه یکی از سه رژیم دارویی تیبولون، هورمون درمانی کلاسیک و مکمل کلسیم (گروه کنترل) را دریافت نمودند. تعداد دفعات و مدت خونریزی و لکه بینی رحمی در پایان سه ماهه اول و دوم درمان در هر سه گروه ثبت گردید.

    یافته ها: آزمون وی لکاکسون اختلاف معناداری بین دو گروه تیبولون و کلسیم ازنظر متغیرهای فوق در دو مقطع زمانی مذکور نشان نداد؛ اما در گروه هورمون درمانی مدت لکه بینی در سه ماهه دوم نسبت به اول کاهش معناداری (p=0.04) داشت. آزمون کروسکال والیس بیانگر اختلاف معنادار کلیه متغیرها طی سه ماهه اول بود و آزمون من ویتنی که برای تعیین اختلاف میان گروه ها استفاده شد، نشان داد میانگین تعداد دفعات (p=0.03) و مدت لکه بینی (p=0.008) در گروه هورمون درمانی نسبت به تیبولون و نیز میانگین تعداد دفعات (p=0.02) و مدت خونریزی (p=0.003) در گروه هورمون درمانی نسبت به کلسیم بیشتر بود. هم چنین میانگین مدت لکه بینی در گروه تیبولون بیشتر (p=0.001) و تعداد دفعات لکه بینی کمتر (p=0.001) از گروه کلسیم بود.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان دهنده کاهش تعداد دفعات و مدت زمان خونریزی و لکه بینی در گروه درمانی تیبولون در مقایسه با هورمون درمانی کلاسیک بود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها