• بررسی تاثیر امواج نشتی از اجاق مایکروفر بر فاکتورهای خونی موش صحرایی نر بالغ و نابالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 412
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: به کارگیری وسیع امواج پر فرکانس در سیستم های مخابراتی و پخت و پز در دهه های اخیر توجه محققین را به اثرات سوء احتمالی این امواج معطوف نموده است. گسترش اختلالات خونی امکان مرتبط بودن استفاده از امواج مایکرویو را با این اختلالات مطرح می نماید. سن فرد در زمان مواجه شدن با این امواج می تواند بر میزان اثرات آن نقش مهمی داشته باشد، لذاهدف این تحقیق بررسی تاثیر احتمالی امواج مایکروویو حاصل از دستگاه مایکروفر بر فاکتور های خونی موش صحرایی در دو مقطع سنی بالغ و نابالغ می باشد.

    مواد و روش کار: برای انجام این تحقیق 18 سر موش صحرایی نر بالغ با سن حدود دو ماه و وزن 180-150 گرم و 18 سر موش نابالغ با سن حدود یک ماه و وزن 80-60 گرم مورد استفاده قرار گرفتند. هر گروه سنی نیز به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه های آزمایش روزانه سه نوبت و هر بار به مدت سی دقیقه طی دو ماه در مجاورت دستگاه مایکروفر با فرکانس 2450 مگاهرتز قرار گرفتند. گروه های کنترل در شرایط مساوی از نظر نور و دما در محیط آزمایشگاه نگهداری شدند. در پایان دوره نمونه های خون تهیه گردید و فاکتورهای خونی شامل تعداد پلاکتها، گلبولهای قرمز و سفید، درصد گلبولهای سفید و میزان هموگلوبین (hb) میانگین حجم سلولی (mcv)، میانگین غلظت هموگلوبین سلول  (mch)و میانگین غلظت هموگلوبین سلولی (mchc) با استفاده از t-test مورد ارزیابی قرار گرفت و p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد در گروه نابالغ تحت تاثیر امواج، درصد لنفوسیت ها، میزان هموگلوبین، mchc و تعداد گلبول های سفید کاهش معنی داری می یابد (p<0.05) در حالی که تعداد گلبول های قرمز،حجم سلولی گلبول های قرمز و تعداد پلاکت ها در این گروه افزایش معنی داری نشان می دهد (p<0.05). از فاکتورهای مورد ارزیابی در گروه بالغ، فقط تعداد گلبول های قرمزتحت اثر امواج افزایش معنی داری نشان داد (p<0.05).

    نتیجه گیری: امواج مایکروویو نشتی از اجاق مایکروفر سبب تغییرات معنی داری در اکثر فاکتورهای خونی گروه نابالغ گردید در حالیکه بر فاکتورهای خونی گروه بالغ اثرات کمتری داشت. این اثر می تواند به دلیل تاثیر مستقیم امواج بر سلول های مغز استخوان و یا به دلیل اثر این امواج بر سلولها در خون محیطی باشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها