• مقایسه وضعیت پریودونتال مادران دارای زایمان زودرس وتولد نوزاد کم وزن با مادران دارای زایمان طبیعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مطالعات جدید نشان می دهد که بیماری های پریودونتال به عنوان بیماری عفونی قادرند بر طول مدت حاملگی و وزن نوزاد هنگام تولد موثر باشند. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای وضعیت پریودونتال زنان با زایمان زودرس (کمتر از 37 هفته) و یا تولد نوزاد با وزن کمتر از 2500 گرم با زنان با دارای زایمان و نوزاد طبیعی بوده است.

    مواد و روش کار: دراین مطالعه مورد شاهدی تعداد 55 مادر با زایمان زودرس و یا تولد نوزاد کم وزن (به عنوان گروه مورد) و 55 مادر با زایمان طبیعی (به عنوان گروه شاهد) در بیمارستان علی بی ابیطالب (ع) زاهدان در بهار و تابستان 86 مورد بررسی قرار گرفتند. انتخاب نمونه ها به صورت آسان و در دسترس و زمان انجام معاینات 1 تا 2 روز پس از زایمان بوده است. پارامترهای پریودونتال gr, bop, al, pd مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج در نرم افزار spss با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و تست مان ویتنی با سطح معنی داری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین عمق پاکت  (pd)در گروه مورد 2.87±0.43 میلی متر و در گروه شاهد 2.73±0.49 میلی متر بود. میانگین از دست رفتن چسبندگی  (al)در گروه مورد 3.56±0.47 میلی متر و در گروه شاهد 3.46±0.44 میلی متر بود. در گروه مورد افراد دارای 2 تا 4 محل با خونریزی حین پروب کردن (bop) و یا دارای 4 تا 6 محل با bop از گروه شاهد بیشتر بود. در گروه شاهد تعداد افراد دارای 2-1محل با bop بیشتر از گروه مورد بود.

    نتیجه گیری: فاکتورهای پریودونتال در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد بالاتر بود ولی از نظر آماری تفاوت معنی داری مشاهده نشد. پیشنهاد می شود مطالعات longitudinal با تعداد بیشتر نمونه ها انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها