• ارزیابی جنبه های اقتصادی و زیست محیطی بازیافت کاغذ و مقوا از زباله های شهری اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 616
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تولید روز افزون زباله از جمله کاغذ و مقوا و دفع غیراصولی آن به محیط زیست، علاوه بر هدر دادن سرمایه های ملی، باعث از بین رفتن منابع طبیعی می شود. با توجه به اهمیت بازیافت در این تحقیق جنبه های اقتصادی و زیست محیطی بازیافت کاغذ و مقوا از زباله های شهری اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفت.

    مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در سال 1385 در مناطق 11 گانه تحت پوشش شهرداری اصفهان انجام گرفت جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری با مسئولین سازمان بازیافت اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان و پیمانکاران طرح بازیافت از مبداء و مطالعه اسناد و مدارک موجود در این سازمان ها و مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه ای صورت گرفت. در بخش میدانی وضعیت نحوه جمع آوری مواد بازیافتی و نحوه تفکیک و فروش آنها و آموزش تفکیک از مبدا در مدارس و خانه های فرهنگ و اصناف مشاهده و ثبت گردید.

    یافته ها: از 24864 تن کاغذ و مقوای مصرف شده در شهر اصفهان در سال 1385 تنها 15.39 درصد آن از طریق طرح بازیافت از مبداء جمع آوری و بازیافت گردیده و 84.61 درصد آن به صورت مخلوط با زباله های تر دور ریخته شده است. بازیافت 15.39 درصدی کاغذ و مقوا از زباله های شهری اصفهان باعث صرفه جویی در مصرف 689011 متر مکعب آب، 30623 گیگاژول انرژی، و کاهش قطع 65061 اصله درخت در سال می شود. درآمد ناشی از فروش کاغذ و مقوای بازیافتی در این طرح معادل 1951841000 ریال برآورد گردید.

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که بازیافت کاغذ و مقوا از زباله های شهری اصفهان دارای توجیه اقتصادی و زیست محیطی می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها