• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 418
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: تاثیرات اضافه کردن داخل نخاعی مخدرها به بی حس کننده موضعی در جراحی های داخل شکمی شناخته شده است. هدف از این مطالعه کاهش دوز بوپیواکایین داخل نخاعی با افزودن فنتانیل داخل نخاعیو بررسی اثرات آن در جراحی سزارین انتخابی است.

    مواد و روش کار: در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور 60 بیمار کاندید عمل جراحی سزارین انتخابی در دو گروه کنترل (بوپیواکایین (12.5 mg و مطالعه (بوپیواکایین 8mg به همراه 20μg فنتانیل) مورد بررسی قرار گرفتند. پارامترهایی از جمله پایداری همودینامیک، درد احشایی، تهوع، استفراغ، لرز حین عمل، دوز (فنتانیل و افدرین مصرفی در حین عمل و بازگشت درد بعد از عمل، مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین تغییرات فشارخون سیستولیک بعد از 5، 10، 20 و 60 دقیقه در افرادی که فنتانیل دریافت کرده بودند، کمتر بود. لرز و دوز افدرین مصرفی در طی عمل جراحی در گروه مطالعه کمتر از گروه کنترل بود (p<0.05). طول مدت بی دردی بعد از عمل نیز به طور معنی داری در گروه مطالعه بیشتر بود 138.5±9.9) در مقابل 115.5±7.5 دقیقه و (p<0.05، ولی کیفیت بی دردی حین کشیدن پریتوئن بین دو گروه متفاوت نبود. از نظر تغییرات ضربان قلب، استفراغ و فنتانیل تزریقی در طی عمل جراحی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت.

    نتیجه گیری: کاهش دوز داروی بی حس کننده موضعی در روش بی حسی ناحیه ای همراه با اضافه کردن فنتانیل، سبب کاهش میزان بروز افت فشارخون، ثبات همودینامیک بیشتر طی عمل جراحی سزارین انتخابی و افزایش طول مدت بی دردی پس از عمل شده و نیز عوارضی چون لرز و مصرف وازوپرسور را کاهش می دهد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها