• تاثیر بی حسی داخل رحمی با لیدوکائین دو درصد در کاهش درد عمل دیلاتاسیون و کورتاژ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دیلاتاسیون و کورتاژ اقدامی شایع جهت بررسی علت خونریزی غیرطبیعی رحم می باشد. یکی از راه های ایجاد بی دردی حین کورتاژ بلوک پاراسرویکال می باشد. اما انجام این روش سبب بی دردی کامل نمی شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر اضافه کردن بی حسی داخل رحمی با لیدوکائین به بلوک پاراسرویکال در کاهش درد عمل دیلاتاسیون و کورتاژ انجام شد.

    مواد و روش کار: این کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 60 بیمارکاندید دیلاتاسیون و کورتاژ تحت بلوک پاراسرویکال در سال 1387 انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه تزریق داخل رحمی پنج میلی لیتر لیدوکائین 2 درصد و پنج میلی لیتر نرمال سالین 0.9 درصد تقسیم شدند. بیماران این دو گروه با استفاده از آزمون های آماری χ2, t از حیث میزان شدت درد دقایق 15، 30 و 60 پس از عمل، عوارض احتمالی و میزان رضایت مندی از بی دردی مورد مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و متغیرهای زمینه ای قبل و حین عمل تفاوت معنی داری با هم نداشتند. میانگین شدت درد در دقایق 15، 30 و 60 پس از عمل در گروه نرمال سالین به ترتیب 3.4±1.2, 9.3±3.3, 8.3±3.4 و در گروه لیدوکائین به ترتیب 2.2±1.8, 8.1±1.2, 8.1±2.4 بود که در هر سه مقطع زمانی دو گروه تفاوت معنی داری با هم داشتند.

    نتیجه گیری: اضافه کردن تزریق لیدوکائین داخل رحمی به بلوک پاراسرویکال در بیمارانی که تحت دیلاتاسیون و کورتاژ قرار می گیرند بدون اضافه کردن عوارض سبب کاهش درد دقایق 15، 30 و 60 پس از عمل می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها