• مقایسه پی آمدهای شروع تغذیه 2 و 8 ساعت پس از عمل سزارین تحت بی حسی نخاعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 428
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در مورد نحوه تغذیه پس از عمل سزارین بین پزشکان مختلف و مراکز درمانی متفاوت اختلاف نظر وجود دارد. دامنه این تفاوت از شروع زود هنگام مایعات یا مواد غذایی تا شروع دیر هنگام آنها (حتی تا 24 ساعت یا بیشتر پس از عمل) متفاوت است. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه پیامدها، مدت بستری در بیمارستان و میزان رضایت مندی بیماران در پی تغذیه زودهنگام (2 ساعت) و دیر هنگام (8 ساعت) پس از عمل جراحی سزارین بی عارضه تحت بی حسی نخاعی انجام شد.

    مواد و روش کار: این کارآزمایی شاهددار تصادفی روی 112 بیمارکاندید سزارین تحت بی حسی نخاعی در سال 1387 تا 1388 در زاهدان انجام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به صورت تصادفی به دو گروه شروع زودهنگام تغذیه (2 ساعت پس از عمل) و شروع دیرهنگام تغذیه (8 ساعت پس از عمل) تقسیم شدند. بیماران این دو گروه با استفاده ازآزمون های آماری t و مجذور کای از حیث پیامدها، عوارض احتمالی، مدت بستری در بیمارستان و میزان رضایت مندی مورد مقایسه قرار گرفتند. p<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که دو گروه، از نظر مشخصات دموگرافیک و متغیرهای زمینه ای قبل و حین عمل تفاوتی با هم نداشتند .همچنین مشخص شد که دو گروه از نظر میزان تهوع و استفراغ پس از شروع مایعات و جامدات، ایلئوس و دیگر عوارض پس از عمل و مدت زمان بستری تفاوتی با هم نداشتند ولی از نظر زمان شروع دفع گاز (p=0.03) و میزان رضایت پس از عمل (p<0.0001) با یکدیگر تفاوت داشتند. میانگین زمان آغاز حرکت پس از عمل هم گرچه در دو گروه تفاوت آماری معنی داری با هم نداشت (p=0.29) ولی از نظر بالینی در گروه با تغذیه زودهنگام کمتر بود.

    نتیجه گیری: شروع زود هنگام (2 ساعت) تغذیه در سزارین های بدون عارضه تحت بی حسی نخاعی، بدون افزایش عوارض گوارشی و غیرگوارشی پس از عمل سبب افزایش میزان رضایت مندی پس از عمل می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها