• مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به صرع تحت درمان با فنوباربیتال و فنی تویین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 517
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استفاده از فنوباربیتال در درمان تشنج کودکان با توجه به مشکلات رفتاری گزارش شده ناشی از آن، مورد بحث است و مصرف آن با وجود داروهای جدیدتر رو به کاهش گذاشته است. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به صرع تحت درمان با فنوباربیتال در مقایسه با کودکان مبتلا به صرع تحت درمان با فنی تویین می باشد.

    مواد و روش کار: در این مطالعه مورد-شاهدی که در نیمه ی دوم سال 85 در شهرستان زاهدان انجام شد؛ تعداد 39 کودک مبتلا به صرع تحت درمان با فنوباربیتال و 35 کودک مبتلا به صرع تحت درمان با فنی تویین در سنین 13-2 سال، که حداقل به مدت دو ماه داروی مورد نظر را دریافت کرده بودند، به روش متوالی انتخاب شدند. در گروه سنی زیر 6 سال با پرسشنامه طراحی شده و در گروه 13-6 سال با پرسشنامه راتر فرم اطلاعات از والدین بیماران اخذ گردید.

    یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد در کودکان زیر 6 سال مشکلات رفتاری بارز درگروه فنوباربیتال عبارتند از: بی قراری، عدم توجه، نافرمانی، خستگی و در گروه فنی تویین عبارتند از: تحریک پذیری، بی قراری و تغییرات الگوی خواب. مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به صرع 13-6 ساله در 58.3 درصد کودکان گروه فنوباربیتال و 53.8 درصد گروه فنی تویین وجود داشت.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه شیوع مشکلات رفتاری درگروه فنوباربیتال در مقایسه با گروه فنی تویین تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت؛ بنابراین با توجه به شیوع بالاتر از نرمال مشکلات رفتاری در گروه فنی تویین، به نظر می رسد فنوباربیتال هم چنان می تواند در بسیاری موارد به عنوان داروی مناسب انتخاب شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها