• بررسی وجود جهش δ32 در ژن ccr5 بیماران مبتلا به عفونت نهفته هپاتیت b

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 475
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در عفونت نهفته هپاتیت  (obi) bعلی رغم منفی بودن hbv-dna, hbsag در خون محیطی فرد وجود دارد. از آنجایی که تفاوت های ژنتیکی و ایمونولوژیک می توانند بر توانایی سیستم ایمنی در پاکسازی کامل ویروس نقش عمده ای داشته باشند تصمیم گرفتیم طی این مطالعه به بررسی جهش شناخته شده δ32 در ژن ccr5 (یک گیرنده کموکینی) در این دسته از بیماران بپردازیم.

    مواد و روش کار: طی این مطالعه توصیفی تعداد 3700 پلاسمای hbsag منفی از اسفند ماه 85 تا بهمن 86 از سازمان انتقال خون رفسنجان جمع آوری شد و از نظر anti-hbc مورد آزمایش قرار گرفت. سپس نمونه های hbsag منفی و anti-hbc مثبت از نظر وجود hbv-dna با روش pcr مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های hbv-dna مثبت به عنوان موارد obi از نظر وجود جهش δ32 با کمک تکنیک gap-pcr مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد 352 نمونه (9.51%) از کل نمونه ها از نظر anti-hbc مثبت بودند. با بررسی این نمونه ها از نظر hbv-dna با تست pcr، مشخص شد که 57 نمونه (16.1% از افراد anti-hbc مثبت) از نظر hbv-dna مثبت بودند. همچنین بررسی ها در این جمعیت نشان داد که هیچ کدام از بیماران مورد مطالعه دارای جهش ccr5-δ32 نبودند این در حالی است که 2 نفر از 100 نفر (2%) گروه کنترل دارای فرم هتروزیگوت این جهش بودند.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه از آنجایی که هیچ موردی از جهش ccr5-δ32 در بیماران مورد مطالعه پیدا نشد به نظر می رسد که به احتمال بسیار زیاد این جهش در تضعیف سیستم ایمنی جهت پیدایش obi نقشی ندارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها